Scania 143M
| 07:33 | Arjan Olsthoorn

Nationaal: niet huilen, maar brullen

De Scania 143M 400 uit 1990 is op dit moment zijn favoriet. Peter van den Oord buldert er wekelijks mee over de landweggetjes. In Truckstar editie 13 lees je het complete verhaal.

Bestel hem hier!

Is het overdreven hem een Scania-fan te noemen? Peter (48), oprichter en eigenaar van transportbedrijf Transoord, gespecialiseerd in losgestort vervoer als aardappels, uien en champignoncompost, heeft enkel wagens van het merk uit Södertälje rijden. Tien om precies te zijn. Op één na allemaal dikke V8’s, de ene met nog meer pk’s dan de andere. “Een V8 gaat in ons werk langer mee dan een zescilinder. Die raakt sneller vermoeid. Maar natuurlijk: het is ook emotie, dat geluid van een V8.”

Scania 143 en R-serie

De Scania 143 is hobby, maar verdient ook nog gewoon geld voor zijn baas.

Scania-fan
Als hij op maandagavond klaar is met de administratie, struint Peter steevast internet af op zoek naar mooie gebruikte Scania’s met weinig kilometers. “Vind ik gewoon leuk om te doen.” Zo nu en dan koopt hij ook wat. In Nederland, maar ook in Noorwegen, Zweden en Denemarken: “Dat is niet zo moeilijk hoor.” Binnenkort verwelkomt het bedrijf de eerste NextGen. Een splinternieuwe dus, en daar kijkt Peter nu al naar uit. “Ik heb eigenlijk nog nooit met een ander merk gereden.”

Nee, het is niet overdreven Peter ‘Scania-fan’ te noemen; eerder het omgekeerde.

Wachten
De Scania staat in de garage al warm te draaien als ik om 09.00 uur het terrein van het transportbedrijf in Velddriel oprijd. Terwijl ik mijn auto parkeer, komt al grommend vanuit een blauwzwart rookgordijn de 143 naar buiten. Peter koppelt hem alvast aan de onderlosser waar de uien in moeten. Een beetje beteuterd komt hij op mij af gelopen. Hij houdt zijn smartphone omhoog. “De boer in Nederweert belt me net op dat we voorlopig niet kunnen laden. Het regent daar. Koffie?”

Scania’s mooiste
De Scania 143M kwam toevallig op zijn pad. De trekker stond te verstoffen bij die andere Scania-gek die actief is in het agritransport, Verbeek. “Daarmee raakte ik in gesprek. Hij wilde hem wel aan mij verkopen, want hij wilde er toch niets mee doen.”

Peter ging in eerste instantie voor de wagen vanwege het bouwjaar, 1990. “Ik had al wagens uit 1970, 1980 en 2000. Het leek me wel geinig om er ook een te hebben uit 1990.” Bovendien is het de auto waar hij als beginnend chauffeur bij zijn vader mee ging rijden. “Misschien wel het mooiste model dat Scania gebouwd heeft.” Een van de weinige zaken die niet uit die tijd stamt, is de luchtvering. “Ik heb die van de 4-serie eronder laten zetten. Dat is veel comfortabeler.” En Peter heeft daar een goede reden voor, want de Scania doet gewoon dienst. Twee dagen per week rijdt de transporteur ermee; meestal op donderdag en vrijdag.

Scania 110 Super Torpedo

Peter heeft ook een Scania 110 Super Torpedo. Er zijn al mooie bedragen geboden, maar ze gaan nooit meer weg.

Snerpend geluid
Twee uur later dan gepland krijgt Peter het verlossende telefoontje uit Nederweert. Hij mag komen. Het raam van de 143 gaat direct open. Niet om de rook van zijn sigaret weg te laten waaien, maar om hét geluid naar binnen te laten. “Op de snelweg moet het raam wel dicht, anders krijg je dat geklapper niet meer uit je hoofd. Het geluid van deze V8 is nogal snerpend als je met open pijp rijdt. Bij mijn R620 is dat veel minder het geval.”

Laden bij de boer

De kipper staat al klaar met een lading uien. Peter hoeft zijn Scania er alleen onder te rijden

De boer komt direct op de Scania 143M afgestapt. Tegen zichzelf zegt hij, terwijl hij rond de truck wandelt: “Da’s nog een ouwe.” Dan, luid: “Potverdomme, wat een mooi ding. Die is verdomd goed gerestaureerd!.”

Nooit meer een verhaal missen? Word dan abonnee! In Truckstar 13 lees je het hele verhaal over deze stoere achtcilinder van Peter van den Oord.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie