De Groot melktransport
| 16:52 | Arjan Olsthoorn

Nationaal: historie en innovatie in het melktransport

In het melktransport gaan historie en innovatie hand in hand. Juist daardoor is Rick van Vuuren, chauffeur bij De Groot uit Leerbroek, zo verzot op zijn werk. Lees zijn hele verhaal nu in Truckstar.

Bestel Truckstar editie 1/2020 nu!

“Aan deze weg hebben we er ook een stuk of vijf, maar die halen we allemaal in de nacht op.” Rick, getooid met retro trucker cap, plukt wat aan zijn baard. Ondertussen wijst hij naar één van de traditionele boerderijen. Omgeven door sloten en fruitbomen staan ze langs de weg tussen Meerkerk en Lexmond. Onder ons doet de 530 pk sterke 12,9 liter motor van zijn DAF XF rustig zijn werk. Het leeggewicht van de glimmende RMO is voor hem een lachertje. We zijn onderweg naar melkveebedrijf Verhoef in Schalkwijk, waar driemaal daags 335 koeien worden gemolken. De opbrengst gaat naar Vreugdenhil Dairy Foods, het bedrijf waar De Groot zijn melktransport voor uitvoert.

Rick van Vuuren

Rick van Vuuren: opvallende verschijning én gepassioneerde melkrijder.

Melkrijdersschema
In de stal van Verhoef klinkt het kenmerkende ritme van de melkmachine. We wachten even tot de laatste melkstellen van de roze spenen worden verwijderd. In de tussentijd legt Rick uit hoe zijn werkschema eruitziet. “De meeste boeren melken twee keer per dag. Na zes melkmalen, dus drie dagen, staan wij op het erf om de melktank te legen. Dit adres heeft een groot aantal koeien die ook nog eens drie keer per dag gemolken worden. Hier laden we daarom elke twee dagen een volle vracht.” Wanneer de Bartec-pomp de melk uit de opslagtank in de 36.500 liter grote tanktrailer overhevelt, staat de zojuist gemolken koeien een verrassing te wachten: ze mogen naar het frisgroene gras van de tegenoverliggende weilanden, tegen de Lekdijk aan. Rick schiet even toe en helpt de zwart- en roodbonte koeien over de landweg.

Als de centrifugaalpomp klaar is, voert Rick een zogenoemde charmtest uit. Hij pakt daarvoor het monsterflesje uit de pompinstallatie dat tijdens het laden automatisch gevuld is. Met een wegwerppipet brengt hij een paar druppels melk op een strip aan. Die plaatst hij vervolgens in een klein kastje, een incubator, in de cabine. Na een minuut of acht klinkt een signaal. Rick kan nu, een beetje zoals bij een zwangerschapstest, aan de streepjes op de strip aflezen of de melk vrij is van antibioticaresten. “RMO rijders zijn eigenlijk afgevaardigden van de melkfabriek. We voeren namens de fabriek een eerste test op locatie uit”, legt hij uit. “Wanneer de test positief is en er restanten antibiotica zijn gevonden, dan wordt de complete vracht melk vernietigd.”

melktank

Uit de melktank van de boer neemt Rick een melkmonster.

Eigengereide rijder
“Weet je dat dit mijn allereerste nieuwe auto is sinds ik in 2001 begon met rijden? En dat er exact 18 jaar zit tussen de dag dat ik begon te sturen en de eerste rit met deze combinatie in het melktransport?” In die kleine twee decennia reed Rick van alles, maar zijn hart ligt duidelijk in het melktransport. Wellicht omdat beide opa’s ook ooit melkrijders waren? Onderweg naar Gorinchem spreken we door over familie en over de mensen waar we om geven. Pa Van Vuuren, die als eigenrijder ‘te eigengereid is om in loondienst te werken’, vriendin Kell en broer Gerwin, die als chauffeur op 19-jarige leeftijd het leven liet door een ongeval. Na deze mededeling is het even stil en staren we voor ons uit. Het leven op wielen heeft een enorme aantrekkingskracht, maar deze schaduwzijde is te groot voor woorden.

koeien

De dames leveren de melk en Rick rijdt het weg. Dat zijn de werkafspraken.

Het lossen bij Vreugdenhil loopt vlot en efficiënt. Rick treft bekenden en praat bij met diverse collega’s, waaronder Roy de Groot. Voor onze derde ronde melk moeten we naar Noord-Brabant. “Drie boeren rondom Hilvarenbeek”, meldt Rick, terwijl hij weer eens door zijn woeste baard strijkt. Daarover doorpratend, geeft hij ook iets prijs van zijn karakter. “Toen ik mijn baard liet staan, zag ik er op een geven moment uit als een zwerver. Mensen begonnen er wat van te zeggen. Dat was voor mij een aansporing om door te gaan!” En, met een grijns op zijn gezicht: “Ik heb gewoon het idee dat ik er minder lelijk van wordt!”

Wil je het hele verhaal over Rick van Vuuren lezen? Dat kan in Truckstar editie 1/2020. Of word abonnee en verzeker jezelf dat je nooit meer een verhaal mist.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie