Volvo FMX
| 07:45 | Arjan Olsthoorn

Nationaal: de bijzondere FMX van Arie-Jan Guijt

In de allernieuwste Truckstar lees je onder andere ons ritverslag van Arie-Jan Guijt en zijn Volvo FMX. Rijplaten leggen is hard werken, maar niet erg stressvol. Toch werkt Arie-Jan vandaag meerdere keren onder hoogspanning. Letterlijk.

Het hele verhaal over deze bijzondere FMX lees je in Truckstar 12.

Met zijn 29 jaren is Arie-Jan Guijt relatief jong. Evengoed verraadt zijn rustige en zelfverzekerde rijstijl de jarenlange ervaring van een professional. Lijkt het. Want in feite is Arie-Jan pas twee maanden chauffeur. “Ik heb eerst deze Volvo FMX gekocht en toen ben ik pas echt begonnen met rijden. Maar mijn groot rijbewijs heb ik al veel langer”. Arie-Jan is opgeleid tot hovenier, al werd hij nooit tuinman. In plaats daarvan begon hij zijn loopbaan bij Peinemann, een bedrijf dat telescoopkranen en heftrucks verhuurt. “Ik heb dat acht jaar gedaan. Daarna werd ik operator op de APM containerterminal. Ik loste en laadde vrachtwagens met containers. Toen kwam ik mijn huidige vriendin tegen.”

Bijzondere auto
De Volvo FMX is een bijzondere auto. Hij heeft aandrijving op twee van de drie assen. De achterste as kan gelift worden. Maar het mooiste trucje is het rij-systeem. Om rijplaten op te pikken, moet je met de vrachtwagen over het pad rijden tot aan het einde van de baan. Daar pik je de achterste twee rijplaten op met de autolaadkraan en legt ze op de trailer. Vervolgens moet de vrachtwagen een stukje terug, zodat je de volgende serie rijplaten kunt oppakken. Dat herhaalt zich tot je aan je laadgewicht zit of de rijplaten op zijn. Daarom heeft de FMX dat rij-systeem. Hiermee kan Arie-Jan zijn auto laten rijden zonder dat hij in de cabine zit. Besturen doet hij met de afstandsbediening die hij om zijn nek hangt. Hij kan vooruit, achteruit en de hoek om.

rijplaten laden

Het is een bizar gezicht om het stuur te zien draaien terwijl de auto manoeuvreert met een lege bestuurdersstoel. Arie-Jan: “Hij kan niet snel en er zitten allerlei beveiligingen op. Voorop controleert een aantal sensoren of er niets en niemand voor de auto staat. Als dat het geval is, dan stopt hij meteen. Kom ik echt te dichtbij, dan gaat de handrem erop. Vervolgens moet ik het hele systeem resetten voor hij verder kan.”

Het hele verhaal over deze bijzondere FMX lees je in Truckstar 12. Die kan je hier online bestellen of word abonnee en krijg de Truckstar maandelijks in de brievenbus.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie