*

| 09:29 | Bert Mateboer

Mobility Package voorlopig van de baan

Het Europees Parlement heeft niet ingestemd met de voorstellen voor implementatie van het Mobility Package. Het plan is terug naar de tekentafel. Maar in juli komt het weer op de agenda.

Bij vakbond FNV heerst een juichstemming. De nieuwe voorstellen, nota bene gedaan door de Nederlander Wim van der Camp, zouden de doodsteek zijn geweest voor de Nederlandse transportsector. De bond wijst op de negatieve gevolgen van de nieuwe voorstellen: minder veiligheid voor chauffeurs en andere weggebruikers en keiharde concurrentie door Oost-Europese transportbedrijven. De voorgestelde verruiming van rijtijden in de sectoren Transport en Toer zouden de slavernij hebben teruggebracht in het vervoer.

Tegenstelling West- en Oost-Europa

Op het gebied van detachering en het volledig vrijgeven van de transportmarkt staan vooral de West- en de Oost-Europese lidstaten tegenover elkaar. De Oost-Europese landen zien graag dat de markt voor transport volledig wordt vrijgegeven. De West-Europese landen niet. Want zolang de lonen en af te dragen premies nog zoveel verschillen, zou het volledig vrijgeven van de markt zorgen voor oneerlijke concurrentie. Nederlandse bedrijven bijvoorbeeld hebben veel hogere loonkosten dan Oost-Europese en het is onmogelijk daarmee te concurreren.

Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: “Er is hier een mooi eerste succes geboekt. Het Mobility Package is terug naar de tekentafel, maar we weten nog lang niet wat voor tekening daar straks vandaan komt, we weten helemaal nog niet hoe een nieuw voorstel eruit komt te zien.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie