Lage lonen-concurrentie leidt tot criminaliteit
| 12:11 | Truckstar Redactie

Misstanden transport op Radio 1

Het radioprogramma Argos op radio 1 heeft een interessante maar huiveringwekkende reportage gemaakt over de misstanden in het Nederlandse wegtransport.

Argos is een zogeheten onderzoeksjournalistiek-programma op de radio, net als Zembla dat is op televisie. En net zoals Zembla afgelopen oktober deed, is ook Argos in de misstanden in het transport gesprongen voor een diepgaand onderzoek dat afgelopen weekend te beluisteren was, (en nu online te beluisteren is).

Presentator Max van Weezel begint de Argos-uitzending met het sociaal akkoord dat onlangs bereikt werd. Daarin staat namelijk dat het onwenselijk is dat de transportmarkt in Europa verder vrijgegeven wordt. Oftewel, de huidige cabotage-beperkingen moeten behouden blijven, en het kabinet zal zich daarvoor inzetten.

Allesbehalve goed
Dat klinkt goed maar de situatie in het wegtransport is alles behalve goed. Argos ging op onderzoek uit en sprak met diverse belanghebbenden in het transport, waaronder de (inmiddels) oud-voorzitter van TLN Alexander Sakkers.

Maar ook anderen krijgen het woord zoals Loek Koenders van Chauffeurstoekomst.nl. Koenders slaat de spijker op de kop en zegt: “Waar eigenlijk heel Nederland een probleem mee zou moeten hebben, is dat er gewoon geconcurreerd wordt op arbeidsvoorwaarden.”

Koenders legt verder uit dat de kosten van het rijden van een vrachtwagen in Europa in principe voor iedereen gelijk zijn: de truck zelf, de gasolie, de maut in Duitsland, etc. Maar de chauffeur, dat is een ander verhaal. “Daar kan je mee rommelen natuurlijk.”

Dit leidt tot twee problemen, Oost-Europese chauffeurs worden uitgebuit – “als vuilnis behandeld”, zoals Koenders het pakkend omschrijft – en onze eigen arbeidsplaatsen komen in de knel.

Edwin Atema
Argos diept de problematiek verder uit en laat ook bijvoorbeeld Edwin Atema van de FNV aan het woord. Atema is het gezicht achter de Gelijk loon gelijk werk-campagne van de vakbond en legt uit hoe de oneerlijke concurrentie precies werkt. Maar Atema neemt het radioprogramma mee naar een Nederlandse chauffeur thuis. Aan de hand van het verhaal van deze chauffeur wordt de problematiek op pijnlijke wijze duidelijk en komt het heel dichtbij.

Schrijnend voorbeeld
De chauffeur woont in Emmen en werkt, of werkte inmiddels, bij een transportbedrijf waar sinds kort Slowaakse chauffeurs in dienst zijn. Voor zes Nederlandse chauffeurs is nu ontslag aangevraagd en de Slowaken zouden slechts 500 euro per drie weken verdienen. Oftewel het bekende liedje.

De betreffende chauffeur is één van de zes waarvoor ontslag is aangevraagd. Wil je weten hoe hij zich voelt, hoe hij zijn vaste auto kwijt raakte aan een Slowaakse collega, springer werd en vervolgens aan de kant gezet werd?
 
Luister het gehele radioprogramma terug via de website van Argos. Klik op de link ‘Vrachtvervoer in crisis’.

Overigens is het van groot belang dat de Nederlandse media aandacht besteden aan onze problemen. De gemiddelde Nederlander weet namelijk er namelijk weinig van.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie