Minister wil gerichte cabotage-controles
Minister Schultz van Infrastructuur wil gerichte cabotage-controles voor buitenlandse trucks in Nederland.
Minister Schultz zei dit in antwoord op vragen van SGP-parlementslid Roelof Bisschop tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer op 2 juli. Bisschop haalde het nieuws van 1 juli aan over de dertig gevallen van illegale cabotage die de ILT in Rotterdam aantrof bij een verkennende controle.
Dankzij herziene wetgeving kan sinds deze week (1 juli) gehandhaafd worden op cabotage en kan illegale cabotage aangepakt worden.
De ILT gaf aan de dertig constateerde gevallen van illegale cabotage te onderzoeken. De inspectie wil de cabotage-controles meenemen in integrale vrachtwagen-controles.
Ook gericht controleren en vaker
Maar minister Schultz wil kijken of er ook gericht gecontroleerd kan worden op buitenlandse trucks in Nederland, en ook vaker. De minister wil hiermee voorkomen dat buitenlandse bedrijven, of bedrijven die via Oost-Europese constructies werken, ritten inpikken van Nederlandse transporteurs.
De minister heeft echter wel de uitkomsten van een onderzoek naar de omvang van de illegale cabotage in Nederland nodig. Dit onderzoek is momenteel gaande en de uitkomsten worden eind dit jaar verwacht.
Illegale cabotage gebeurt in Nederland door buitenlandse transportbedrijven, veelal uit Oost-Europa. Maar ook Nederlandse bedrijven maken zich er schuldig aan. Zij hebben (postbus- of echte) vestigingen in landen als Roemenië, Polen, Bulgarije of Hongarije en zetten hun Oost-Europees gekentekende trucks in het Nederlandse binnenlandse transport in. Achter het stuur zitten goedkope Oost-Europese chauffeurs.
Gevolgen zijn ernstig
De gevolgen zijn ernstig. Deze bedrijven kunnen (te) goedkoop werken en verstoren daarmee de markt. De gemiddelde vrachttarieven zijn in veel gevallen te laag voor Nederlandse transportbedrijven met Nederlandse chauffeurs om tegen te kunnen concurreren.
Nederlandse bedrijven die geen Oost-Europa-constructies hebben lopen hierdoor op grote schaal werk en inkomsten mis, en moeten in veel gevallen chauffeurs ontslaan en/of bedrijfsonderdelen afstoten. Bovendien zijn veel bedrijven inmiddels failliet gegaan.
Verder zijn er grote twijfels over de opleidingsniveau’s van de Oost-Europese collega’s, hun veiligheidsmentaliteit en de technische staat van een deel van het Oost-Europese wagenpark.
Daarnaast moeten verladers zich afvragen of het wel verstandig is om altijd voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten.
Foto: Minister Schultz geeft antwoord op vragen van SGP-Kamerlid Roelof Schultz. (ANP)