Milieuzone Arnhem is slecht nieuws
| 12:09 | Korneel Luth

Milieuzone Arnhem is slecht nieuws

De gemeente Arnhem stelt een grote milieuzone in. Dit gaat het bedrijfsleven flink geld kosten en duwt de CO2-uitstoot van het transport omhoog.

Dat stelt Transport en Logistiek Nederland. De nieuwe milieuzone zou het bedrijfsleven de komende vijf jaar zo’n zestien miljoen euro gaan kosten. Geld dat in het wegtransport niet bepaald voor het oprapen ligt.

TLN is daarom zwaar teleurgesteld met het besluit van de gemeente Arnhem. Maar de teleurstelling zit ‘m ook in het feit dat de luchtkwaliteit in Arnhem slechts op een zeer beperkt aantal punten te slecht is. Het gaat om enkele punten langs de Eusebiussingel.

Bovendien heeft TLN twijfels over de berekeningen van de gemeente Arnhem. Eerder bleek uit tellingen, die op verzoek van TLN (en verladersorganisatie EVO) werden uitgevoerd, dat de hoeveelheid vrachtverkeer dat over de Eusebiusbuitensingel rijdt, door de gemeente sterk werd overschat. En ook bij de laatste berekeningen hebben TLN en EVO grote twijfels. Dat maakt de onderbouwing van de milieuzone en het verwachte effect discutabel. 

Extra omrijden: meer CO2-uitstoot

Bovendien blijkt uit modelberekeningen dat in 2020, ook zonder milieuzone, de concentratie stikstofdioxide daalt tot ver onder de wettelijke norm van 40 microgram. Het bedrijfsleven wordt dus met grote extra kosten opgezadeld terwijl de luchtkwaliteit vanzelf verbetert. De invoering van de nieuwe milieuzone leidt er juist toe dat vrachtverkeer moet omrijden, zo beredeneert TLN, met als gevolg meer CO2-uitstoot en een verslechtering van de verkeersveiligheid.

De gemeente Arnhem denkt er anders over. Wethouder Van Gastel zegt tegen Omroep Gelderland dat de maatregel nodig is voor een gezonde leefomgeving. De gemeente zou eerder al de doorstroming in de stad verbeterd hebben, en voor de scheepvaart maakte de gemeente volgens de wethouder de lucht schoner door het uitrusten van de Nieuwe Kade met zogeheten walstroom, waardoor aangelegde schepen hun vervuilende dieselaggregaten niet meer hoeven te gebruiken. “De komst van de milieuzone is een nieuwe mijlpaal voor een nog schoner en leefbaarder Arnhem”, aldus Van Gastel.

De milieuzone zal het centrum van Arnhem omvatten inclusief de centrumring en gaat op 1 april 2014 in.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie