bosdaalen
| 07:20 | Arjan Olsthoorn

‘Met BosDaalen blijft het familiekarakter behouden’

Ze zijn al jaar en dag in het Westland gevestigd, CARGOBOSS al sinds 1902 en Van Daalen Transport sinds 1920. Beide familiebedrijven vonden elkaar in de jaren ’70 en in 1998 werden de banden nog nauwer toen de bedrijven werden teruggekocht door de beide families van de TDG. Op 1 januari 2021 waren de bedrijven klaar voor de volgende stap: Onder de naam BosDaalen is de fusie nu een feit.

Bij BosDaalen mogen ze graag in familiale termen spreken. “Het familiebedrijf zit ons niet alleen in de genen, we dragen het ook uit naar onze werknemers,” vertelt Gerard van den Bos, samen met Aris van Daalen, directeur van BosDaalen. “Die twee families zijn nu samengebracht in één familie. Met de keuze voor de naam BosDaalen dragen we dat ook uit. Zeg nu zelf: BD Logistics klinkt toch niet gezellig?”

Inmiddels wapperen de nieuwe vlaggen van BosDaalen al boven het terrein in Maasdijk en worden de trucks in de nieuwe kleuren afgeleverd. “Wel kan je ons nog een tijdje zien rijden met de oude kleuren want om nu 120 vrachtwagens te gaan overspuiten is nogal een kostbare operatie.”

Meer dan nieuwe naam

De fusie behelst echter meer dan alleen een nieuwe naam. “Door beide vloten bij elkaar te brengen zijn we een stuk groter geworden op de markt en hebben we een flinke professionaliseringstap kunnen maken. In combinatie met de laagdrempeligheid van ons bedrijf zijn dat zaken waar de klant uiteindelijk van profiteert. Die hoeft immers niet meer te kiezen uit twee loketten bij ons. Intern werkt het ook veel efficiënter. Want hoewel we voordien een nauwe samenwerking hadden met elkaar, wrong de schoen af en toe nog wel eens. Het bleven toch aparte bedrijven. Dat is nu niet meer het geval en hebben we de denkkracht van ons personeel veel meer samengebracht. Zo kunnen we daar de vruchten van plukken en werken naar de nummer 1 positie als transporteur van groenten, fruit, bloemen en planten naar Duitsland, Zwitserland en Noord-Frankrijk.”

bosdaalen

‘Weinig last van coronacrisis’

Want BosDaalen is als met geconditioneerd vervoer namelijk sterk gericht op het transport richting Duitsland, Zwitserland en Noord-Frankrijk. Om de lading snel op de plaats van bestemming te leveren heeft het bedrijf meerdere standplaatsen en ook een op- en overslaglocatie in het Duitse Eschbach, 30 kilometer van de Zwitserse grens en op een steenworpafstand van Frankrijk. “Op die locaties kunnen we chauffeurs wisselen zodat de lading gelijk door kan,” vertelt Aris.

“We hebben er ook, net zoals in Maasdijk, slaapaccommodatie voor onze chauffeurs. Wat dat betreft zijn we wel uniek in de sector en zijn we naast transporteurs eigenlijk ook een soort hotelier. We serveren echter geen diner en dus mogen we ook volgens de regels rond het coronavirus open blijven voor onze chauffeurs. We hebben er trouwens weinig last van gehad. De export van planten naar Zwitserland viel in maart 2020 wel wat weg maar het transport van groenten en fruit naar Duitsland steeg dan weer. Wel is het op eieren lopen als het gaat om de gezondheid van onze chauffeurs en medewerkers. Daar maak ik mij, ondanks de maatregelen die we hebben getroffen, nog het meeste druk om.”

Nieuwe plannen

Bij BosDaalen bruist het al van de nieuwe plannen voor het komende jaar. “Naast de continuïteit naar onze klanten, en nieuwe klanten toe, willen we vooral verdere stappen zetten in de digitalisering,” licht Gerard toe. “We willen meer data delen om zo de klant een transparanter beeld te geven van de status van de lading. Niet alleen over de temperatuur maar ook het laden, lossen en transport onderweg willen we meer in kaart gaan brengen en monitoren. Zo ben je altijd op de hoogte van de actuele status. In lijn met die ontwikkelingen werken we ook verder aan onze webportal en de koppelingen die we kunnen maken met het systeem van onze klanten. Zo kunnen we nog efficiënter transport bieden in de toekomst.”

Schaalvergroting

Maar is er ook ruimte voor andere transportbedrijven onder de paraplu van BosDaalen? “Het is geen doel op zich maar ik ga ook niet zeggen dat ik het uitsluit,” vertelt Aris. “Met onze schaalvergroting hebben we namelijk een managementteam dat kan groeien in zijn functie en dat zich kan professionaliseren op punten in de sector. Met het oog op meer regelgeving en grotere uitdagingen naar de toekomst toe, kan ik mij voorstellen dat niet elke transporteur dat kan opbrengen. Wel moet ik erbij zeggen dat schaalvergroting zeker niet ons uitgangspunt was toen we een jaar geleden met dit idee kwamen voor een fusie.”

bosdaalen scania

De nieuwe kleurstelling van het bedrijf is gebaseerd op zowel de kleuren van CARGOBOSS als Van Daalen Transport.

Bron: AGF.nl

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie