| 21:29 | Bert Mateboer

Een Mercedes was het helemaal

Kars Eitens uit Haren begon zijn loopbaan als chauffeur op een Mercedes Benz-met-neus, een L312. Zestig jaar later zit hij achter het stuur van een door hem zelf gerestaureerde L312.

,,Vooral in de jaren ’50 en ’60 waren Mercedes-Benz vrachtwagens met dieselmotor het neusje van de zalm’’, zegt de 80-jarige Groninger. ,,De tijd waarin transportondernemers het moesten doen met oude legertrucks en goedkope Britse en Amerikaanse wagens met benzinemotor liep toen op zijn eind. Mercedes speelde daar goed op in. Typen zoals de L311, L312, L315 en L325 werden geroemd om hun betrouwbare en zuinige dieselmotoren, het stevige chassis en de eenvoudige, maar ruime cabine. Mijn vader is er groot mee geworden en de relatie met Mercedes is nooit verbroken.’’ Tussen 1953 en 1961 bouwde Daimler-Benz in Mannheim meer dan 70.000 torpedotrucks uit de 312-serie. Anno 2017 lopen nog tal van deze oerdegelijke torpedotrucks in het oldtimercircuit.

6.000 gulden

Kars Eitens is de trotse bezitter van een prachtige L312 bakwagen met Steenhuis aanhanger uit 1957. De wagen kostte destijds 6.000 gulden, wat veel geld was. Na zeven jaar intensief gebruik werd de L312 verkocht aan een kermisexploitant in Garmerwolde. Toen Kars in 1973 zijn vader opvolgde als directeur van het transportbedrijf, nam hij zich voor weer een L312 te kopen als de kans zich voordeed. In 1983 kwam die kans: een sloper uit Lieveren bood drie stuks L312 voor 750 gulden: Kars moest ze alle drie tegelijk kopen. Het duurde tot na zijn pensioen in1997 voordat Kars een van de drie kon gaan restaureren en ombouwen tot de combi waar hij in 1957 zijn loopbaan mee begon.

Het volledige verhaal van Kars Eitens en zijn Torpedo-Mercedes is te lezen in De Klassieker van Truckstar nummer 4.

Foto’s: Niels Jansen

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

1 Reactie
  1. Mooi artikel van Kars Eitens. Ook ik heb met een L312 gereden. Iedere morgen een rit boere melk naar Gouda . En s midags als monteur in de werkplaats (en s avonds natuurlijk). Dit was in 1968. De mercedes had een Paul cabine. Als je de deur dicht deed leek het wel en kluisdeur.
    Toe de melkbussen verdwenen en de tankauto s het werk overnamen , kwam de auto vrij. Ik heb er toen nog divers transportwerk mee gedaan. Schrik niet, met een 11 tons aanhanger. Ook er erwtenlof en stro. Het was een mooie tijd .

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie