Mercedes-Benz 'TopFit Truck' project
| 14:20 | Truckstar Redactie

Mercedes-Benz ‘TopFit Truck’ project

De mens achter het stuur centraal: zorgen voor meer fitheid

Voldoende lichaamsbeweging en hoge kwaliteit van nachtrust. Soms lijken deze begrippen niet verenigbaar met het beroep van vrachtwagenchauffeur. Verschillende truckmerken doen daarom onderzoek hoe de kwaliteit van het leven achter het stuur toch verbeterd kan worden. Van Mercedes-Benz ontvingen we een interessant persbericht over de voortgang van hun project ‘TopFit Truck’. 

Het onderzoeksteam richt zich al sinds 2006 intensief op de verbetering van de werk- en leefomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs. 

Onderzoek naar slaap, welbevinden en conditie in de truck

Omdat een uitgeruste en fitte chauffeur over het algemeen veiliger onderweg is, ging het bij één van de onderzoeksthema’s om het slapen in de truck. Uit onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Regensburg is gebleken dat testpersonen die onder ideale omstandigheiden in de cabine sliepen een duidelijk ander slaapritme vertoonden. Het resultaat van de slaaptests bleek overdag: testpersonen die een minder goede nachtrust genoten waren beduidend minder fit.

Professionele rijstijl-trainers van Mercedes bleken bijvoorbeeld niet meer in staat om de mogelijkheden van kostenbesparend rijden ten volle te benutten wanneer ze onder slaapgebrek leden. Gevolg hiervan is onvermijdelijk een hoger brandstofverbruik, en een hoger slijtageniveau van de truck. 

Beweging

Niet alleen slaapgebrek is een probleem voor chauffeurs. Ook lange, eentonige ritten stellen het menselijk lichaam op de proef en verminderen de ewerking van de hersenfuncties. Hier kan afwisseling helpen. Het projectteam onderzocht de effecten van een powernap, aromatherapie, ontspanningsmassage voor spieren en gewrichten en de effecten van muziek. 

Sinds 2009 rijden er diverse prototype Actros-trekkers rond uitgerust met deze technische innovaties. In de voertuigen stond onder andere een elektrisch verstelbare massagestoel, die tegenwoordig als optie leverbaar is in de huidige Actros. Aan boord bevond zich verder een ventilatiesysteem dat ontspannende of verfrissende geuren verspreidde en een muziekcomputer met speciaal door muziekwetenschappers uitgekozen nummers.  Bovendien beschikte de truck over een beeldscherm waarop een fitnessprogramma kon worden afgespeeld dat was afgestemd op de ruimte in de cabine. Door middel van medische technieken zoals EEG, ECG en EOG scans werden resultaten gemeten en geanalyseerd. 

Toekomst – TopFit Truck Next

Onlangs kreeg het TopFit Truck onderzoeksteam de beschikking over twee nieuwe Actros trekkers. Hiermee onderzoekt het team verdere verbeteringen van de leefkwaliteit voor chauffeurs. Eén van de trekkers wordt ingezet om nieuwe ideeen te testen op haalbaarheid en praktisch gebruik. De truck bevat onder andere een intelligent verwarmingssysteem. Onderzoeker Siegfried Rothe: “De truck beschikt over een elektrisch verwarmingssysteem in de achter- en zijwanden, en over een verwarmde matras. Omdat het systeem geen brandstof behoeft zoals een standkachel, wordt een besparing bereikt.” Daarnaast biedt het systeem extra comfort voor de chauffeur: eventuele spierpijn kan verzacht worden door een half uurtje door te brengen op het verwarmde matras.

Mercedes-Benz 'TopFit Truck' project

Fitness-apparatuur in een vrachtwagen. Gaan we dit in de toekomst meer zien?

De tweede truck is meer een rijdend laboratorium: het is de opvolger van de eerste Topfit-truck en wordt ingezet om allerlei data over de conditie van de bestuurder te verzamelen. Eerder genoemde EEG, ECG en EOG-data worden gemeten met behulp van elektroden. Daarnaast registreren drie camera’s de verkeerssituatie en de toestand van de chauffeur. Andere gegevens zoals rem, accelleratie en stuurgedrag kunnen vervolgens met deze data worden vergeleken. 

In de truck is verder een tweede computer aanwezig met een verbeterde versie van zowel het fitness- als muziekprogramma.

Mercedes meldt verder dat het TopFit-onderzoeksteam werkt aan uitbreiding van de fitnessmogelijkheden, en naar de effecten van lichttherapie op de chauffeur.

Wij zijn benieuwd welke van deze functies we over een paar jaar écht in nieuw gebouwde vrachtwagens terug gaan zien. 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie