Mercedes-Benz GenH2
| 17:27 | Arjan Olsthoorn

Mercedes-Benz presenteert eigen waterstoftruck: GenH2

Truckfabrikant Daimler Trucks heeft zijn eigen waterstoftruck gepresenteerd. De GenH2 heeft een actieradius van 1.000 kilometer op een tank waterstof. Mercedes-Benz is van plan om in 2023 te beginnen met klanttesten met de GenH2-truck; serieproductie start in de tweede helft van het decennium, dus na 2025.

Ook presenteerde Mercedes-Benz een nieuwe eActros: de eActros LongHaul, waarvan de actieradius op één acculading ongeveer 500 kilometer zal bedragen. De eActros waar nu mee getest wordt, bij onder andere Simon Loos, is een distributievariant goed voor ongeveer 200 kilometer op één acculading.

eActros

Dankzij het gebruik van vloeibare in plaats van gasvormige waterstof met zijn hogere energiedichtheid, zullen de prestaties van het voertuig gelijk zijn aan die van een vergelijkbare conventionele dieseltruck, benadrukt Mercedes-Benz.

GenH2 gebaseerd op conventionele langeafstandstrucks

De ontwikkelingsingenieurs van Daimler Trucks hebben de GenH2 Truck gebaseerd op de capaciteiten van de conventionele Mercedes-Benz Actros langeafstandstruck. In ieder geval als het gaat om trekkracht, actieradius en prestaties. De in serie geproduceerde versie van de GenH2 Truck moet bijvoorbeeld een totaalgewicht hebben van 40 ton en een laadvermogen van 25 ton. Twee speciale vloeibare-waterstoftanks en een bijzonder krachtig brandstofcelsysteem maken dit hoge laadvermogen en grote bereik mogelijk en vormen daarom de kern van het GenH2 Truck-concept.

Joint venture Volvo Group

In april van dit jaar sloot Daimler Truck AG een voorlopige, niet-bindende overeenkomst met de Volvo Group om een ​​nieuwe joint venture op te richten voor de ontwikkeling naar serieproductie en commercialisering van brandstofcelsystemen voor gebruik in zware bedrijfsvoertuigen en andere applicaties. Door de krachten te bundelen worden de ontwikkelingskosten voor beide bedrijven verlaagd en wordt de marktintroductie van brandstofcelsystemen versneld. De joint venture zal profiteren van de expertise van Daimler Truck AG en de Volvo Group. Om de joint venture met de Volvo Group mogelijk te maken, heeft Daimler Truck AG alle groepsbrede brandstofcelactiviteiten ondergebracht in de nieuw opgerichte dochteronderneming Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG.

Batterij- en brandstofcelsystemen

De GenH2 heeft twee roestvrijstalen tanks voor vloeibare waterstof met een opslagcapaciteit van 80 kilogram (elk 40 kg). Hiermee kan de truck volgens Mercedes-Benz zo’n 1.000 kilometer afleggen. De serieversie van de GenH2 moet het brandstofcelsysteem 2 x 150 kilowatt leveren en de batterij tijdelijk 400 kW extra leveren. Met 70 kWh is de opslagcapaciteit van de batterij relatief laag, aangezien deze niet bedoeld is om aan de energiebehoefte te voldoen.

Tegelijkertijd zorgt de relatief lichte accu voor een hoger laadvermogen. Hij moet in serieproductie-auto’s worden opgeladen met remenergie en overtollige brandstofcel-energie. In een voorserieversie zijn de twee elektromotoren ontworpen voor in totaal 2 x 230 kW continu vermogen en 2 x 330 kW maximaal vermogen. Koppel is respectievelijk 2 x 1577 Nm en 2 x 2071 Nm.

Daimler Trucks

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie