Meer statische inhaalverboden
| 15:40 | Truckstar Redactie

Meer statische inhaalverboden

Minister van Infrastructuur Schultz wil het aantal inhaalverboden voor trucks op snelwegen uitbreiden.

Schultz doelt in haar voorstel alleen op snelwegen met 2×2 rijstroken. Branche-organisaties TLN en EVO kunnen zich hier in vinden. Maar, het gaat om statische inhaalverboden, in plaats van dynamische.

Chauffeurs hinderen
Een gemiste kans, zo stellen TLN en EVO verbaasd. Een inhaalverbod dient niet te worden toegepast om chauffeurs te hinderen, maar om de doorstroming te bevorderen. Belangrijk is daarom een inhaalverbod dynamisch in te stellen naar plaats en tijd en niet gedurende de hele dag, aldus de organisaties in een persbericht.

Als het druk is wordt een inhaalverbod ingesteld en als het rustig is wordt het verbod weer opgeheven. Dynamische inhaalverboden bevorderen daarmee de doorstroming zonder chauffeurs overmatig te belemmeren bij de uitvoering van hun dagelijks werk.

Colonnevorming
Eerder onderzoek heeft aangetoond dat inhaalverboden leiden tot zogenaamde colonnevorming, waarbij vrachtauto’s in een lange stoet achter elkaar aan rijden.

Voor chauffeurs is dit vaak lastig rijden. Maar dit treintje rijden kan ook gevaarlijke situaties opleveren bij op- en afritten. Personenauto’s die willen in- en uitvoegen moeten dwars door zo’n colonne trucks heen. En in Nederland hebben de snelwegen om de haverklap een op- en afrit.

Geen inhaalverboden op bredere snelwegen
Gelukkig wil minister Schultz geen inhaalverboden instellen op snelwegen met drie rijstroken of meer. Zo’n inhaalverbod zou geen positief effect hebben op de doorstroming, zo stellen TLN en EVO.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie