MB Arocs 5-asser voor Nederland
| 15:28 | Korneel Luth

MB Arocs 5-asser voor Nederland

Mercedes-Benz heeft speciaal voor de Nederlandse kippermarkt een vijf-assig, 47 tons Arocs-chassis ontwikkeld.

De nieuwe Mercedes Arocs vij-asser heeft een maximum wettelijk GVW van 47 ton. Dat is drie ton onder het Nederlandse maximum voertuig-gewicht van 50 ton. Maar, dankzij de compactheid van de truck, is het laadvermogen vergelijkbaar met andere vijf-assers, zo zeggen ze bij Mercedes-Benz.

Gebouwd in Molsheim

De Arocs wordt bij Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks in Molsheim gebouwd, waarmee alle fabrieksgaranties behouden blijven. In Molsheim maakt Mercedes-Benz ook de SLT-versies van de Arocs en Actros. 

De vijfassige Arocs heeft als type-aanduiding ‘4745 LK 10×4’, heeft de PowerShift 3-transmissie en Servotwin-besturing. De vijfde as, de wielbasis en de afwijkende vooras-afstand maken de truck geschikt voor 47 ton. De twee voorste assen staan namelijk verder dan 1,80 meter uit elkaar, en zijn beide goed voor tien ton. 

Compact en luchtgeveerd

De achterste drie assen zitten dichter op elkaar, wat de truck compact houdt en waardoor deze drie assen tezamen goed zijn voor 27 ton. Vanwege de compactheid van de truck is het eigen gewicht aanzienlijk lager waardoor het netto laadvermogen vergelijkbaar is met 50 ton trucks.

De achterassen zijn luchtgeveerd om te voldoen aan de tonnage-eisen, wat tevens zorgt voor extra comfort. Voor extra wendbaarheid is de achterste as gestuurd. Mede daardoor, en vanwege de compactheid van de vijfasser, is de draaicirkel van de truck 20 meter. De truck is zeer geschikt voor een kipperopbouw, mede omdat de luchtvering automatisch zorgt voor een goede aslastverdeling tijdens het kiepen.

De Arocs vijfasser is ook leverbaar met hypoïdassen en direct drive versnellingsbak. Hiermee blijft het ingaand toerental gelijk aan het uitgaand toerental voor een lager brandstofverbruik dankzij het gereduceerde aantal tandwieloverbrengingen.

Met de halflange ClassicSpace-cabine van 2300 mm breed en 2000 mm lang en een motortunnel van 170 mm biedt de Arocs 4745 LK 10×4 een prima werkruimte voor de chauffeur.

Uitgekiend voor zwaar werk in het terrein

De motor, transmissie en assen zijn afgestemd op de speciale vereisten van het bouwverkeer. De intelligente regeling van de aandrijfcomponenten, het hoge motorkoppel en de bijzonder snelle schakeltijden van de Mercedes PowerShift 3 zorgen dat er veel kracht beschikbaar is tegen een minimaal verbruik.

De Powershift 3 heeft 12 versnellingen en wordt eenvoudig bediend. Dankzij de kruipfunctie met manoeuvreerstand is het wegrijden gemakkelijk en kan heel precies worden gerangeerd. De Servotwin-besturing zorgt bovendien voor bijzonder soepel stuurgedrag, ook langzaamrijdend, zwaarbeladen en op moeilijk begaanbaar terrein.

Dankzij de elektro-hydraulische stuurbekrachtiging levert de Arocs ook bij uiterst zware inzet een lichte, precieze besturing, een optimaal rangeervermogen en een hoge rechtuitstabiliteit. Het systeem is snelheidsafhankelijk, dus hoe hoger de snelheid van de Arocs, hoe minder de Servotwin-besturing bekrachtigt.

Primeur op Technische Kontakt Dagen

Deze Arocs vijfasser beleeft zijn primeur op de Technische Kontakt Dagen, 26 t/m 28 mei in Almere, in een uitvoering zonder opbouw. De truck wordt af-fabriek altijd zonder opbouw geleverd en kan door Nederlandse opbouwers verder worden opgebouwd.  

 

Klik hier voor alle Mercedes-Benz-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie