MAN vernieuwt complete range
MAN presenteert een compleet nieuwe range Euro 6 trucks op de IAA in Hannover.
We lieten al enkele foto’s zien van de nieuwe serie MAN trucks. Inmiddels beschikken we ook over aanvullende informatie.
Belangrijkste noviteit bij de gefacelifte trucks is uiteraard de introductie van de nieuwe Euro 6 krachtbronnen. Toch kun je eigenlijk niet spreken van baanbrekende veranderingen. MAN heeft gekozen voor beproefde techniek, en meldt dat de huidige D20 en D26 krachtbronnen met uitlaatgasrecirculatie (EGR) dienen als basis voor de nieuwe serie motoren. De zescilinders gaan vermogens leveren tussen 360 en 480 pk. Om de Euro 6 emissie-eisen te kunnen halen wordt SCR (Ad-blue) toegepast.
MAN verkocht de huidige Euro 5 EGR trucks vooral in Groot-Brittannië en Ierland en meldt de EGR techniek daar uitgebreid beproefd te hebben. Aan onze kant van de vijver werden SCR trucks meer verkocht.
MAN heeft met beide technieken dus al ruimschoots ervaring opgedaan bij haar huidige generatie trucks. De techniek voor de nieuwe motoren kan daarom gezien worden als een samenvoeging van beproefde werkwijzen. In combinatie met hoogwaardige Common Rail-inspuiting en een tweetraps-turbo komt MAN zo tot een optimale verbranding.
Euro 6 komt, efficiëntie blijft
Ondanks de komst van Euro 6, zullen de nieuwe MAN-motoren zuiniger zijn, zonder motorvermogen en prestaties in te leveren. Naast normale uitvoeringen van de D20 en D26 levert MAN de trucks ook in de populaire ‘EfficientLine’ uitvoering, waarvan het merk claimt dat deze op 100 kilometer rijafstand 3 liter brandstof minder verbruikt ten opzichte van een standaard TGX truck.
Zuiniger zijn de nieuwe trucks ook op het gebied van Ad-blue; MAN claimt dat de nieuwe trucks de helft minder van deze chemische toevoeging verbruiken dan de huidige generatie SCR trucks.
Facelift
Naast de introductie van nieuwe motoren verandert er bij de nieuwe serie; die vanaf januari 2013 geleverd zal worden, het nodige aan de buitenkant van de MAN truckrange. Voor een leek vallen de veranderingen misschien nauwelijks op, maar wie iets beter kijkt ziet dat het front op diverse punten gewijzigd is. Praktisch is dat onder de voorruit nu degelijke en makkelijk bereikbare handvaten geplaatst zijn. Verder zorgt het smakelijke en strakke design volgens betere aerodynamica wat weer resulteert in een gunstiger brandstofverbruik.
Nieuw dashboard voor TGL en TGM
Bij de kleinere varianten in de MAN range, gaat het nieuws verder dan de krachtbron en het exterieur. De TGL en TGM trucks krijgen namelijk een nieuw hoogwaardig dashboard, dat moderner oogt en lijkt op dat van hun grotere broers. Bij de huidige serie was dat nog niet het geval.
De TGL, die vooral ingezet wordt als distributietruck wordt geleverd met de D08 krachtbron met vermogens tussen de 150 en 250 pk. De TGM wordt geleverd met dezelfde krachtbron met vermogens tussen 250 en 341 pk.
V8 verdwijnt
Met de komst van Euro 6 zullen er door MAN alleen nog maar zescilinder motoren gebouwd worden. De machtige 680 pk V8, die in samenwerking met hijskraanfabrikant Liebherr werd ontwikkeld verdwijnt namelijk. Deze geweldenaar wordt vervangen door een in huis ontwikkelde 15,2 liter motor met twee cilinders minder. Die moet voor de 500 pk plus motorvermogens gaan zorgen. MAN meldt vooralsnog niets over de specificaties van deze krachtbron.