*

Truckstar editie 13 2016
| 09:51 | Jasper Egberts

Truckstar 13/2016

Samen met het laatste nummer van 2016 verschijnt ook onze jaarlijkse Special Zwaar & Speciaal Transport. Zo ben je deze donkere decembermaand in ieder geval zeker van voldoende leesvoer.
Wat je zoal in Truckstar nummer 13 kunt verwachten? Wel, om wat te noemen: we gaan met Jos van Beek met rondhout het bos uit, brengen meel naar de bakker met Ton Klein, gaan op bezoek bij een Volvo met een heel aparte naam, spreken met oud-DAF chauffeurs over vroeger en ontmoeten een aantal echte fans van de DAF 95 met jake-brake.

Truckstar 13/2016 is nu te koop in de winkel of gemakkelijk online te bestellen. In dat geval krijg je ze allebei thuisgestuurd, maar natuurlijk is het nog beter om abonnee te worden.

Club Bizarre in Zeeuws-Vlaanderen

Een vrachtauto met als naam ‘Club Bizarre’, dat klinkt gewaagd. Bij zo’n naam denk je in eerste instantie toch aan een duistere club waar zwoele vrouwen in leren pakjes en met vervaarlijke zwepen zwaaien. Helemaal mis: de maagdelijk witte Volvo FH 500 Globetrotter van Jurgen Torbijn heeft daar niets mee te maken, al blijft het een opvallende verschijning in het Zeeuwse.

Club Bizarre, volvo FH

Midden in het meel

We blijven nog even in Zeeland, waar tussen de campings van de Zeeuwse badplaats Renesse de meelfabriek van Krijger Molenaars staat. Ton Klein werkt er als chauffeur op een bijzondere combi en met hem gaan we de boer – eh, bakker op. Met meel dus.

Meel rijden met DAF XF105

Praktijktest Scania G320 Hybrid

Nieuwe technologie in een vertrouwde jas. Dat is de Scania G320 Hybrid. Oftewel: Euro 6 diesel voor de buitenweg en elektrisch voor het laatste stuk. Scania is de eerste die dit af fabriek levert. Voor het distributiewerk, waar hybride voor bedoeld is, verwachten we eigenlijk een P-cabine. Maar Scania verrast ons door met een G320 aan te komen voor de Truckstar Praktijktest.

Praktijktest Scania G320 Hybrid

Het bos uit met rondhout

Jos van Beek zit samen met zijn broers in het rondhouttransport. Dagelijks bedwingt hij modderige bospaden met zijn robuuste Mercedes. Zijn twee jaar oude Arocs staat hoog op de wielen en dat merk je goed in de cabine. ,,Ik heb de luchtvering van mijn stoel ook altijd uitgeschakeld. Daardoor zit ik lager en dat geeft een stabieler rijgevoel’’, zegt Jos die ons onderweg naar de houtzagerij alles vertelt over R&W Transport.

Mercedes met Rondhout

Dit moet je horen

Van 1994 tot 1997 bouwde DAF de 95 500. Het was in die tijd het absolute topmodel met een joekel van een zescilinder motor, afkomstig van Cummins. Heel apart: waarschijnlijk is deze DAF de enige in Europa gemaakte truck met een jake-brake. En die motor is ook iets bijzonders. Aan het geluid hoor je duidelijk dat hij van Amerikaanse makelij is. Hij maakt een echt truckgeluid, krachtig, wat rauw en hij geeft de indruk van… tja, van wat eigenlijk?

DAF met Cummins

Sleuren was toen heel gewoon

Vind jij soms dat je het zwaar hebt? Dan zou je eens naar de verhalen van Arno Naethuys, Geert Mulder en Jos Pustjens moeten luisteren. In hun tijd was er geen airco, geen stuurbekrachtiging, geen ergonomisch gevormde stoel en geen automaat. We praatten met hen tijdens de DAF-Museumdagen. Daar vertelden de drie gepensioneerde chauffeurs over tijden waarin de thee op weg naar het werk al bevroor en de zon op het stalen dak blikkerde.

Praten met oud-chauffeurs

Dwars door Zweden

De doorgaande route van west naar oost door het mooie, rustige Zweden is een genot voor wie niet van stress en drukte houdt. In Helsingborg splitsen de wegen zich naar Göteborg enerzijds en Stockholm anderzijds. Over de E4 is het ongeveer 600 kilometer ontspannen rijden naar de Zweedse hoofdstad.

Door Zweden

Proloog in Valkenswaard

De Dakar Pre-proloog in Valkenswaard is een mooie traditie geworden. Op deze laatste zondag van oktober geven de Nederlandse deelnemers aan de Dakar 2017 een klein voorproefje aan de duizenden fans die deze rally kent. En dat de Dakar zoveel fans kent, is niet zo gek. De editie van 2016 was voor Nederland een groot succes. Gerard de Rooy won in zijn Iveco het vrachtwagenklassement. Uiteraard hoopt hij dit kunstje in 2017 te herhalen.

pre-proloog in valkenswaard

Klassieker Borgward B4500

Borgward werd bekend door zijn luxe automobielen, maar bouwde ook vrachtwagens. De B4500, de grootste, deed niet onder voor de vijftonners van de concurrentie. Begin jaren ’90 kwam Berry Bennis uit Tiel bij het lezen van een autoblad voor het eerst in aanraking met Borgward vrachtwagens. Toen Berry eenmaal met het Borgward-virus was besmet, wilde hij zelf ook zo’n oldtimer hebben. Alleen: een zware Borgward was nergens te vinden.

Borgward