*

Truckstar editie 13 van 2017
| 07:30 | Rik Werner

Truckstar 13/2017

In dit nummer gaan we mee met Marcel Bronsema naar Berlijn. Daar is niks mis mee, tenzij je te maken krijgt met een ‘Vollsperrung’. En we hebben nog meer Duitsland voor je dit nummer, want we mochten de nieuwe Scania R520 V8 vanuit München naar Nederland brengen, voorwaar geen straf! Van William de Zeeuw ontvingen we tips en tricks om de winter door te komen, die willen we jullie uiteraard niet onthouden. Verder doken we in het raadselachtige fenomeen van de brokkensnelweg A28, gingen we mee met Martien Wolvers op distributie en een strandstrip, hapten we zand met Huensteins nieuwste en keken we onze ogen uit tijdens de Dakar pre-proloog.

Om de donkere dagen wat op te leuken, kozen we de nieuwe Iveco van Patrick van der Mark als blikvanger en maakten van dit Italiaanse raspaardje gelijk een mooie poster. Die vind je bij deze laatste Truckstar van 2017 bijgesloten. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Truckstar nummer 13 ligt nu in de winkel en is uiteraard ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt nooit meer iets missen, word dan abonnee.

Angst voor een ‘Vollsperrung’

Marcel Bronsema rijdt heel regelmatig op Berlijn, soms wel meerdere keren per week. Hij vindt het heel leuk werk. Als er maar niet zo vaak files stonden op de A2. Voortdurend houdt hij de verkeersinformatie in de gaten: bij een ‘Vollsperrung’ kun je niks meer. Onderweg vertelt Marcel het programma voor de komende twee dagen: ,,We zullen taugé en andere producten voor Aziatische winkels en groothandels laden. Afhankelijk van het aantal palletplaatsen zullen we ook een aantal klanten onderweg naar Berlijn aandoen.’’

Zuinig brullen met Scania’s V8

Bij een dealer aan de rand van München staat, speciaal voor Truckstar, een nagelnieuwe R520 met het vernieuwde V8-blok op ons te wachten. We mogen de nieuwe Scania van München naar Nederland rijden. De bedoeling is om op een langere rit de laatste stand van de Scania motortechniek te kunnen ervaren. Kleine en grote verbeteringen zouden het verbruik verlagen. Maar minstens zo belangrijk, rest ons nog wel enig rijplezier bij een auto die zo zuinig is?

Italiaanse auto, Italiaanse naam

Een Iveco in de kleuren van Patrick van der Mark. Hoe verzin je het? Zoiets moet chauffeur Jelle Rutgers ook gedacht hebben, maar het bracht hem wel gelijk een Italiaanse naam voor zijn nieuwe auto. Ma quale idea betekent namelijk, vrij vertaald, ‘hoe verzin je het’. Het is de titel van een nummer van de Italiaanse zanger Pino d’Angio. In de kantine bij Patrick van der Mark kunnen ze het inmiddels allemaal dromen.

 Tips & tricks voor de winter

De winter is weer in aankomst en of het nu zal vriezen dat het kraakt of zal gaan kwakkelen, je kunt maar beter voorbereid zijn. William de Zeeuw is al meerdere winters tot ver boven de poolcirkel geweest en weet als geen ander wat je wel en niet moet doen als het winter wordt. In deze Truckstar en bijgaand filmpje geeft hij een aantal tips om de winter door te komen.

Buffelen in de bouw

Bart van der Straten zit in de bouw en daar hoort bestraten ook bij. What’s in a name zou een Engelsman zeggen. Maar van bestraten is vandaag geen sprake. Bart: ,,We gaan eerst bijladen bij Martens Beton in Oosterhout. We laden rioolbuizen. De hele dag zal zich afspelen met pendelen tussen de diverse vestigingen van Martens Beton in Nederland, maar ook in België. Vanaf daar rijden we een scala van bouwmaterialen uit naar bouwprojecten in heel Noord-Brabant.

Met Zeeman langs de zee

Vijftien adressen op een dag, daar draait Martien Wolvers zijn hand niet voor om. Zeker niet als hij een rit heeft in zijn eigen Bollenstreek. Twee jaar rijdt hij nu voor Zeeman en hij kreeg al snel een vaste aanstelling. ,,Het bevalt me heel goed’’, zegt hij. ,,Het is geen stresswerk en Zeeman is een menselijk bedrijf.’’ Martien valt onder de cao Detailhandel en dat valt niet ongunstig uit.

Gierend rond de kerk

Drie broers en een zwager tekenden voor de restauratie van een Ford F5 uit 1948. Eén had het geld, de anderen kennis. Nu rijden ze er beurtelings mee. In het seizoen kun je de Amerikaanse middengewicht af en toe tegenkomen op een evenement in Midden-Nederland, met Harry of Leo achter het stuur. ,,Wij tweeën mogen ermee rijden als dank voor het werk dat wij het afgelopen jaar aan de wagen hebben gedaan. Een heel enkele keer zit Louis als passagier op de brede voorbank.’’

De strijd zal fel zijn

De Dakar die in januari 2017 werd verreden, was een drama, een grote chaos. Van de geplande 4.500 km aan proeven, bleef er voor vrachtwagens maar 2.250 km over. De rest van de route werd geneutraliseerd. Het kwam door het erbarmelijke weer. Maar er ging veel meer mis. Zo verliet Hans Stacey boos de rally en doet dit jaar niet mee aan de Dakar. Ook Gerard de Rooy doet niet mee. Hij kiest voor een heel andere rally, de Africa Eco Rally.