*

| 15:11 | Robert Servaas

Truckstar 12/2018

Het weer wordt slechter, de dagen korter en de files langer, de zomer ligt nu echt definitief achter ons. Ter compensatie hebben we nog een aantal zonnige reportages voor jullie. Er is tenslotte al kommer en kwel genoeg op de wereld en zeker in het transport. Zo zijn er namelijk nog steeds transportondernemers die de ellende van een ander tot verdienmodel weten om te turnen, met name De Rooy en Ewals worden door vakbond FNV beschuldigd van het uitbuiten van chauffeurs en fraude met sociale premies. Hoe dat in elkaar steekt, lees je in dit nummer. Verder leert een uitgebreide proef met platooning dat de toekomst weer een stukje dichterbij is gekomen. De chauffeurs bleken in ieder geval tevreden en vonden het ontspannen rijden. Ook chauffeur Johan van de Brink nam een kijkje in de toekomst door als een van de eersten met zijn LZV Wallonië te bezoeken. Verder hebben we dit keer de Volvo FH met 420 pk in onze praktijktest op de korrel genomen, rijden we mee met Björn Hendriks die als een ware ambassadeur voor werkgever Jumbo optreedt en brengen we een bezoek aan een succesvolle Friese ondernemer in de USA. Ook Jasper Goossens zoekt het avontuur buiten Nederland, hij neemt ons mee op een stevige rit door Schotland, kortom: er is voor elk wat wils en meer in deze Truckstar te zien en te lezen. Truckstar nummer 12 ligt nu in de winkel. Uiteraard is Truckstar ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt niets missen, word dan abonnee – dat is altijd een goed idee.

Pionieren met een LZV

Onlangs stak Johan van de Brink (27) voor de eerste keer de Belgische grens over en deed Wallonië aan met zijn ecocombi. Waarschijnlijk is hij de eerste Nederlander die dit deed. Bij Transport en Logistiek Nederland kunnen ze niet bevestigen dat Tholu/Thomassen Transport als eerste uit Nederland met een LZV de Franstalige Belgen bezoekt, maar het zou zomaar kunnen.

Blij in de winkeldistributie

Zoek je als werkgever een ambassadeur die het werk promoot, dan heb je aan Björn Hendriks een goeie. Vol lof is hij over de winkeldistributie. En dat terwijl voor ons de dag met een minder prettig aspect van het distributiewerk begint: voor dag en dauw uit bed. Om 05.00 uur moeten we ons melden bij het Jumbo-distributiecentrum in Veghel. En dan hebben we nog geluk, want er zijn dagen dat Björn al om 04.00 uur moet beginnen.

Looking Snazzy

Het is een zonnige vrijdagmorgen in Tangent, in de staat Oregon in de Verenigde Staten. De Peterbilt van de pas 22-jarige Ryan draait rustig de Interstate 5 op. Achter zijn truck hangt een vierassige Western schuifzeilen trailer geladen met hout voor Vancouver (Washington). Op de achterkant van de cabine heeft Ryan een opvallende afbeelding van twee gekruiste vlaggen: een Amerikaanse en een Friese vlag. “Dat komt door mijn opa George, hij komt oorspronkelijk uit Friesland. Hij is nu 72 jaar en rijdt nog bijna elke dag.”

Goed in evenwicht

Jasper Goossens rijdt met 18,5 meter lange cilinders naar Schotland. Bestemmingen door heel Europa maar ook de Spaanse eilanden Las Palmas en Mallorca zijn evenmin onbekend voor hem. Opdrachtgever Grampian Continental Logistics verzorgt voornamelijk transporten voor de offshore. Deze trip telt ruim 500 kilometer. Waarbij de eerste meters misschien wel het spannendst zijn …

Blinkend in de bouw

Bijna een miljoen kilometer heeft Evert de Vries met zijn DAF XF 105 gereden sinds hij in 2009 voor zichzelf begon. Al die kilometers reed de 410 pk sterke 6×2 in het bouwtransport. Vaak met stenen voor onder andere Te-bi uit Montfoort, maar daarnaast ook veel bouw- en bestratingsmaterialen. Nu is er dan een opvolger voor de trouwe XF. “Vanaf het begin was het voor mij duidelijk dat de nieuwe een praktische auto moest worden. Maar ik wilde mezelf ook een beetje verwennen.”

Zweed in een Italiaans maatpak

Lau Kerkhof kocht een nieuwe Volvo vloerenwagen met Italiaanse opbouw. Nu heeft hij twee bijna identieke vijfassers die dagelijks op de bouwplaats komen. “Ik zit al vanaf m’n 18de in de vloeren. De eerste jaren bij een aannemer, waar ik het vak leerde en mijn eigen klantenkring opbouwde. Op een dag vroeg iemand waarom ik geen eigen vrachtwagen had. Ik vond dat hij een punt had. Zo zijn we in 2008, vlak voor de crisis, voor onszelf begonnen.”

Grenzeloos mooi span

De belangstelling voor het restaureren van jongere trucks richt zich op het ogenblik vooral op de DAF 2800/3300/3600, Scania 140/141 en Volvo F10/F12. Die zijn, eenmaal opgeknapt, een plezier om mee op pad te gaan. Hoewel de in 1977 gepresenteerde F10/12 niet de stoere uitstraling heeft van zijn voorganger, de F88/89, was het indertijd zo’n revolutie dat het nieuwe model van invloed is geweest op veel trucks die toen door andere fabrikanten op de markt werden gebracht. Hans Mul is altijd een groot fan van het Zweedse merk geweest. Voor zijn plezier heeft hij twee Volvo trekkers van dit type uit 1978 en 1992 volledig gerestaureerd.