*

cover truckstar 10
| 13:32 | Jasper Egberts

Truckstar 10/2017

Beleef in de nieuwe Truckstar een mooie rit naar Napoli met kilometermiljonair Timo Jansen. Dichter bij huis maar daarom niet minder mooi, is een rit met Jelle Postel. En nu we het toch over mooi hebben, wat te denken van de dikke Scania torpedo combi van Van der Heijden en de nieuwste Volvo van Van Setten? Het komt allemaal aan bod in dit nummer. Ook het serieuzere werk schuwen we uiteraard niet. Zo nemen we de milieuzone-problematiek onder de loep, onderwerpen we de MAN TGX 18.500 aan een praktijktest, maken we kennis met de ambities van Volvo op het gebied van veiligheid en nog veel meer. Nieuwsgierig? Truckstar nummer 10 ligt nú in de winkel maar is uiteraard ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt nooit meer iets missen, dan kun je beter abonnee worden.

Rollen met die bollen

Nog één keer met de oude DAF XF met ruim 2,3 miljoen kilometer op de klok afzakken naar Zuid-Italië. Een uitdaging met een hoog Top Gear-gehalte en daar moesten ze bij Van Straalen Transport in het Noord-Hollandse Hoogkarspel wel even over nadenken. Uiteindelijk lieten ze de beslissing aan chauffeur Timo Jansen, die elke week met bollen naar Italië rijdt. Wij gaan met hem mee als hij nog een keer met zijn ouwe trouwe DAF afreist naar Castellammare di Stabia, net onder Napels.

Een taaie rakker op de helling

De MAN TGX 18.500 Euro 6c blijkt een fijne rijmachine die, als het nodig is, zijn spierballen kan laten zien. Wij hebben de MAN TGX 18.500 EfficientLine 3 met de op een na grootste cabine, de XLX, dan ook met veel plezier over onze testroute gereden. Het was ook de eerste testrit met de nieuwe versnellingsbak die van Scania komt, dus geen ZF TraXon meer. MAN bewijst, mogelijk dankzij de eigen software, heel goed met een Zweeds product achter de D26-motor uit de voeten te kunnen.


Volvo: nul is het doel

Voor het eerst in tientallen jaren stagneert de daling van het aantal verkeersslachtoffers. In 2016 is er zelfs sprake van een lichte toename. De situatie is ronduit ernstig, krijgen we te horen tijdens een bijeenkomst in het Volvo Experience Center. Het verkeer is de grootste doodsoorzaak bij jongeren tussen de 18 en 29 jaar. Volvo wil daarom het aantal verkeersslachtoffers van vrachtwagens reduceren tot nul. Kwetsbare groepen, zoals fietsers en voetgangers, krijgen extra aandacht.

Helemaal de smaak te pakken

Daar in de schuur in de achtertuin is het allemaal begonnen, wijst zoon Lex van der Heijden. Het bedrijf van vader Jos vervoert eigen bouwmaterialen en de twee waren al een tijdje op zoek naar een mooi hobbyproject. Ze wisten een Scania 4-serie torpedo trekker te bemachtigen en gingen aan de slag. Na de restauratie hebben Jos en Lex van der Heijden de smaak te pakken. Een bijzondere Scania torpedo volgde.

Drukte op de mestsnelweg

Jelle Postel rijdt regelmatig naar het noorden. Zijn lading van vandaag: 36 ton mest. En hij is niet de enige met zo’n geurige vracht. Terwijl we voor de stoplichten bij Hardenberg wachten tot we de N34 mogen opdraaien, wordt al snel duidelijk waarom die de bijnaam ‘mestsnelweg’ van Noord-Nederland zou kunnen dragen. Binnen twee minuten hebben we al drie mestrijders geteld en ook tijdens de rit naar ons losadres ontmoeten we regelmatig collega’s van Jelle.


Vol vertrouwen in de vof

Drie vrienden richtten in 2014 samen een vof op en noemden die Trust Logistics. En inderdaad, vertrouwen is de sleutel tot het succes van de vof. Ronald Boele, één van die drie, is een ervaren chauffeur. Jarenlang reed hij in loondienst. Maar de firma waarvoor hij reed ging failliet en Ronald stond, samen met Jeffrey Stel en Willy Scholten, op straat. Gelukkig niet voor lang. Met zijn drieën begonnen ze voor zichzelf. De zaken gaan goed, vertellen ze.

Een neus voor feest

Dit verhaal begint in 1978 als een Scania L81 Super als containerwagen bij een bedrijf in Zaandam komt. Na een kort en werkzaam leven komt de robuuste truck in 1982 met 216.000 kilometer op de teller in handen van Jonker en Zonen in Hippolytushoef. Met zijn moderne botsautobaan was Jonker een graag geziene gast in heel Nederland. Want als de kermiswagen in het dorp kwam, was het feest. Nu is de L81 weer helemaal in de oude luister hersteld.

Volvo à la carte

Ook het paradepaardje van Peter van Setten moet, na alle feestelijkheden, gewoon aan de bak. Heel voorzichtig schuift Harry van de Kraats de Volvo onder de oplegger terwijl twee man alles goed in de gaten houden. Met de schuifschotel in de goede stand schiet de kingpin dicht en komen de slangen en kabels tevoorschijn. ,,Deze kan ik er voor een show allemaal afhalen’’, legt hij uit. Als de slangen en kabels ook vastzitten en Harry er zeker van is dat de bumper de trailer echt niet kan raken bij het draaien, stappen we in en zetten met de koeltrailer koers naar Winterswijk.