*

| 13:06 | Jasper Egberts

Truckstar 10/2018

Ook al zal het autonoom rijden nog wel even op zich laten wachten, de grote merken houden zich meer dan ooit bezig met de toekomst. Logisch, want er staan flinke veranderingen op stapel. Neem bijvoorbeeld de emissie-eisen, die zijn al streng maar worden alleen maar strenger. In dit nieuwe nummer van Truckstar kunnen we lezen hoe Mercedes zich daarop voorbereidt. Iveco slaat een andere weg in met z’n tweede LNG truck, hoe dat rijdt? Je leest het in onze uitgebreide praktijktest.
Ook de tachograaf wordt helemaal aan deze tijd aangepast, met de laatste vernieuwingen is het zelfs mogelijk om deze op afstand uit te lezen. Of dat voor- of nadelen met zich meebrengt? We zetten één en ander op een rijtje. Maar we hebben uiteraard ook gedacht aan ontspanning in de vorm van lekkere reportages en achtergrondverhalen. Kortom, er is in dit nummer weer voor elk wat wils.
Truckstar nummer 10 ligt nu in de winkel. Uiteraard is Truckstar ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt niets missen, word dan abonnee – dat is altijd goed voor je.

De nasleep van een filmpje

Marc van Oostenbrugge was twee jaar geleden betrokken bij een bizar ongeval. Het filmpje dat hij ervan maakte zorgde voor heel wat ophef zegt Marc, als we onderweg op de A15 bij Spijkenisse de plek des onheils van twee jaar geleden passeren. Het is een stuk snelweg waar hij geregeld overheen rijdt, maar de zwarte bladzijde is omgeslagen. We blikken met Marc terug én vooruit.


Praktijktest met Stralis op gas

Iveco is ervan overtuigd dat zijn CNG- en LNG-trucks een goed alternatief zijn voor diesels, ook in het internationale transport. Hoe leuk is zo’n ‘gasauto’ voor de chauffeur? Wij voelden een Stralis aan de tand op onze testroute door de Ardennen en delen onze ervaringen in dit nummer van Truckstar.


Rijdend controleren komt eraan

Vanaf juni 2019 kunnen controlerende instanties het nieuwe type tachograaf uitlezen terwijl jij rijdt. Is dat erg? Tja, wel als je door middel van je kaart, mechanisch of via software sjoemelt met je tachograaf. Maar doe je dat niet, dan heb je waarschijnlijk juist voordeel van de nieuwste techniek. Waarom dat zo is lees je in Truckstar nummer 10.


Niet te stoppen

Christian Sollie is voor zichzelf begonnen. Met zijn elf jaar oude Volvo FH 400 en trailer met kraan bezorgt hij op de dag van de reportage zand en siertegels. Alsof hij het al jaren doet, zet Chris met de klem van zijn kraan de pallets een voor een in de trailer. Alleen, hij doet het nog geen jaren maar pas vijf weken. Hoe dat in elkaar steekt legt hij in de nieuwste Truckstar haarfijn uit.


’s Nachts is het veilig

De veiligste chauffeur van Nederland is Johannes Ritsma. Hij won het nationale kampioenschap Veiligste Chauffeur van Nederland. Eigenlijk jammer dat hij met de LZV van Boonstra alleen ’s nachts rijdt, want dan missen onze lezers al dat moois.


Vakantie zoals het hoort

Zo’n MAN KAT1 6×6 van het Duitse leger is eigenlijk heel geschikt om mee op vakantie te gaan. Als je hem tenminste een beetje verbouwt, zodat hij ruim plaats biedt aan jezelf en je gezin. Sam van Craenendonck maakte er een persoonlijk project van.