Truckstar 09/2020
Het laatste weekend van juli ligt alweer achter ons en daarmee ook het Truckstar Festival op het TT Circuit van Assen. Normaliter dan. Maar dit jaar is alles anders. Alles? Nou, bijna alles. Het Truckstar Festival kunnen we dit jaar niet vieren, maar zoals onze lezers inmiddels wel hebben meegekregen: de verkiezing van de Mooiste Truck van Nederland 2020, die hebben we – in aangepaste vorm – door laten gaan. Het werd een memorabele verkiezing, ondanks alles toch heel sfeervol en, net als voorgaande jaren, had de jury een zware klus om uit de genomineerden de mooiste te kiezen.
Behalve het verslag van de verkiezing gaan we in nummer 9 in vogelvlucht langs de eerste Truckstar Festivals, van 1980 tot en met de eerste keer op het TT circuit in 1992. Bedenk tijdens het nagenieten overigens niet dat alles vroeger beter was. In deze uitgave hebben we in het kader van 40 jaar Truckstar een reportage uit 1983 over de Italiaanse maffia opgediept waaruit maar weer blijkt dat het wegvallen van de grenzen ons meer voordeel dan nadeel heeft opgeleverd.
Uiteraard hebben we voor de liefhebbers een blikvanger; de Scania van de Zwitserse Lukas von Wartburg, met als thema Purple Rain. In plaats van een klassieker hebben we ditmaal een youngtimer, en wat voor één: de Mercedes Benz SK uit ‘96 met V8 motor.
Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nr 9. Je kunt ‘m nu kopen in de winkel. Maar wil je de deur niet uit, koop deze editie dan online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. En wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!
Genieten in Noorwegen
Al een jaar woont Thomas Zuijdam in Noorwegen en werkt hij als chauffeur bij transportbedrijf Tenden. Vooral in de zomer geniet hij van de ritten door het prachtige land met zijn fjorden, kronkelwegen, bergpassen, bergen en plezierige bevolking. De rit van vandaag begint pas om half vijf ’s middags, omdat het laden veel tijd in beslag nam. Het zijn behoorlijk wat colli en het laden duurt dan ook gemiddeld een uur of zes. Maar vandaag heeft hij het wat gemakkelijker, omdat hij wordt geholpen door zijn vader Paul. Die samen met zijn moeder ook naar Noorwegen is verhuisd.
Met drank de weg op
Rob Wilke uit Oldenzaal gaat vier dagen per week met drank de weg op. Kratten bier, dozen jenever en geschenkverpakkingen met hippe drankjes: hij heeft alles bij zich. Sinds het begin van de coronacrisis is het een gekkenhuis, vertelt Rob. „Dat komt doordat we vooral aan slijters leveren. In de horeca is het grote treurnis, maar slijters verkopen meer dan ooit. Bij sommigen leveren we twee tot drie keer zoveel als we voor de coronacrisis deden.”
Toch een klein beetje Assen
Het gemis van een echt Truckstar Festival werd het laatste weekend van juli een beetje goed gemaakt met de verkiezing van de Mooiste Truck van Nederland. Dit jaar hoefden de 24 genomineerden niet helemaal naar Assen te rijden, Zeewolde in de Flevopolder was ver genoeg. Bekijk de video hieronder. Ook kijken we in editie 9 terug op het Festival vanaf 1980, waar het begon in de Groenoordhal in Leiden, tot en met 1992, het jaar waarin het Truckstar Festival verhuisde naar het TT Circuit in Assen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Brullende Benz
Tegenwoordig houdt alleen Scania de V8-motor in ere, maar vroeger waren er meer merken die zo’n krachtbron konden leveren. Zoals Mercedes-Benz in de SK, (1988 tot 1998) de zware truck van het merk. Hij volgde de NG-reeks op, die al in 1973 op de markt kwam. Zo’n vijftien jaar na diens introductie vond Mercedes de tijd rijp voor een grondige update in de vorm van de SK, die vooral herkenbaar was aan een grotere en ruimere cabine.