*

| 08:30 | Jasper Egberts

Truckstar 09/2018

Iedere praktijktest lijkt de vorige te overtreffen in ofwel zuinigheid, ofwel rijgedrag en comfort. Ook tijdens de praktijktest met de DAF XF 480 werd er weer zuiniger omgesprongen met de brandstof. Dat zuinigheid echter niet altijd belangrijk is, laat een bezoek aan MSP Onions zien, waar de chauffeurs maar moeilijk kunnen kiezen tussen de fonkelnieuwe R520 en de bejaarde 164L – ze blijken beide hun charme te hebben. En helemaal niet zuinig, maar voorzien van een on-Nederlandse overdaad aan extra’s, zijn de trucks van de deelnemers aan de diverse verkiezingen tijdens het jaarlijkse spektakel wat het Truckstar Festival heet. Iedere editie lijkt de vorige te overtreffen. En dat geldt niet alleen voor het uiterlijk van de trucks. Dit jaar braken we op allerlei gebied records, waaronder het warmte record. We genieten in dit nummer dan ook nog lekker na van een van de meest zinderende Festivals.
Truckstar nummer 9 ligt nu in de winkel. Uiteraard is Truckstar ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt niets missen, word dan abonnee – dat is altijd goed voor je.


Nachtrijder in de lichtstad

Wouter Barendse rijdt al zes jaar in het donker naar de lichtstad. Het is zondagavond rond de klok van twaalven en het licht van de Eiffeltoren schijnt als een vuurtoren over de Parijse ring. Wanneer we bij de Arc de Triomphe komen, spring ik in het donker de truck uit op de chaotische rotonde. Wouter rijdt een paar rondjes en parkeert zijn Scania naast de triomfboog. Als hij me weer oppikt zegt hij droog: ,,Een politieagent met een mitrailleur in zijn handen vroeg of ik wist dat ik stilstond op een rotonde? Ja, zei ik.”


Oud of nieuw

De keuze tussen de fonkelnieuwe R520 V8 en een bejaarde 164L V8 480 blijkt voor de chauffeurs van MSP Onions een lastige. Toch is de tegenstelling tussen de twee Scania’s groot. Al zijn ze duidelijk familie. Achter het stuur van de 164L zit Maurice zichtbaar te genieten van de auto. ,,We rijden er allemaal wel eens op – en graag. Hij is nog handgeschakeld en dat heeft wel wat. Verder is het allemaal wat bonkig en stug. Er is veel minder comfort dan bij een moderne vrachtauto en je voelt alle hobbels een stuk beter. Maar daar staat weer tegenover dat hij een open pijp heeft en dat geluid is best mooi!’


DAF maakt het waar

Begin 2017 introduceerde DAF zijn nieuwste series. Naast kleine wijzigingen aan de buitenzijde en het interieur gooide de fabrikant tal van onderhuidse veranderingen in de strijd tegen het brandstofverbruik. Als resultaat zou de nieuwe XF 7,5 procent zuiniger moeten zijn dan de vorige uitgave.


Oost west, thuis best

Met een volle trailer gaat Gerrit Weijenberg op weg en maakt hij op een dag vier keer dezelfde rit. Toch wil hij van een ‘rondje om de kerk’ niet horen. ,,Mensen hebben dat beeld vaak van een kipper, maar dat klopt echt niet.’’ Wel blijf je – uiteraard – dichter bij huis dan in het internationaal transport. Enkele maanden eerder nog reed Gerrit internationaal voor een ander bedrijf. Toch koos hij er voor over te stappen, vanwege zijn gezin.


Het moet uniek zijn

Ramon Kuyf komt trots aangereden in zijn felrode DAF XF, zijn derde alweer sinds hij voor zichzelf begon. Hij ging ver om de auto een eigen gezicht te geven. ‘Het moet uniek zijn’, is zijn devies.


Nooit eerder vertoond

Wanneer op vrijdag alle trucks het festivalterrein oprijden is het snik- en snikheet. De thermometer tikt de 38 graden aan. Diverse media bellen: gaat het Festival wel door, zijn er aanpassingen? Natuurlijk gaat het Festival door, in de 38 jaar dat het is georganiseerd zijn we wel wat gewend en chauffeurs laten hun feest niet door een beetje warmte bederven. Al onderscheidde het Truckstar Festival 2018 zich wel duidelijk van de voorgaande jaren.


Kiep, kiep, hoera

Er is veel te doen over de veiligheid van grote voertuigen in de bebouwde kom en dan met name de zichtbaarheid ervan voor fietsers en voetgangers. Maar Kees van Herk heeft daar met zijn 40 jaar oude kiepwagen weinig last van. De bont gekleurde REO M35 valt in het verkeer op als een tatoeage bij een non.