*

| 11:27 | Jasper Egberts

Truckstar 06/2018

Nu het voorjaar definitief is doorgebroken, worden de trucks voor de diverse tourritten, shows en truckruns weer in topconditie gebracht. In dit nummer alvast een feestelijk voorproefje. Verder gaan we op pad met Arjan de Ligt, ontmoeten we een in Nederland rijdende Amerikaanse chauffeur en koestert Henk Buiter zijn DAF XF105 met bijna 2,2 miljoen kilometer op de teller. Tijdens het 90 jarig jubileum van DAF kijken we terug en vooruit naar wat de toekomst brengt. Elektrische trucks bijvoorbeeld; want hoewel de eerste trucks al rondrijden, komt de echte productie vooralsnog traag op gang. Dan zijn de oplossingen van de Finnen, waar megatrucks voor een flinke reductie van de CO2 uitstoot zorgen, mogelijk interessanter.
Dit alles en nog veel meer vind je in Truckstar nummer 6, die nu in de winkel ligt. Uiteraard is Truckstar ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt niets meer missen, word dan abonnee – dat is altijd goed.


Dol op dertien

Dertien mag dan bekend staan als ongeluksgetal, voor Arjen de Ligt geldt dat niet.
Zijn hele leven staat in het teken van het getal 13. Ongeluk heeft hem dat allerminst gebracht. Integendeel: hij is dik tevreden met zijn DAF XF 460, met zijn werk als internationaal chauffeur en met zijn gezin.

Amerikaan in Nederland

Meestal zijn het Nederlandse chauffeurs die dromen van een bestaan in de VS. Wayne Martin deed het juist andersom. Hij kwam als militair naar Duitsland, werd verliefd en bleef in Europa. Nu rijdt hij met plezier over de Nederlandse wegen.

Goed gelukt

Op de zijkanten van de DAF-cabine staat de tekst ‘1 for the money 2 for the show’. Een citaat uit Elvis’ song ‘Blue Suede Shoes’. Zoals The King met zijn blauwe suède schoenen omging, zo gaan ze bij Buiter om met deze DAF. Inmiddels heeft de DAF, die in 2006 van de band rolde, bijna 2,2 miljoen kilometer gereden en hij draait nog gewoon mee in het transport van en naar Noorwegen. Niks dichtbij huis blijven, niks af en toe rust. Een week van 4.000 kilometer is eerder regel dan uitzondering.

Een kleurrijk trio

Drie identiek opgebouwde Scania’s met verschillende kleuren. Vader en zoons Janssens maken graag onderscheid. Het is een bijzonder trio. ,,De rode Scania is de auto van Rick. Dit is een 500, nog eentje uit de eerste R-serie en elf jaar oud. Bart rijdt in de grijze Scania, een R500 uit 2009, uit de tweede R-serie en de enige met een automaat. De blauwe is een R620 uit 2013 en dat is mijn wagen,’’ aldus Roland.

Finse megatrucks

De Finse bevolking die van oudsher zeer begaan is met de natuur en een gezonde leefomgeving nastreeft, begreep al snel dat grotere vervoerseenheden positief uitpakken. Bovendien heeft Finland een modern wegennet dat zich uitstekend leent voor de inzet van lange en zware trucks. En dus ontwikkelde Finland zijn eigen variant van de Australische roadtrain. Die maakt het wegtransport in een klap tot 50 procent efficiënter.

Een machtig stuk gereedschap

Als je de drie trucks van Houterman naast elkaar zet, zie je de auto’s letterlijk groeien. De potige Arocs 4852 vervangt de behoorlijk stevige Mercedes SK2531 die de imposante Actros 4141 nu naar het tweede plan verbant. En hoewel de nieuwe Arocs een plaatje is om te zien, niemand ziet z’n truck er graag achter hangen.