*

| 10:45 | Jasper Egberts

Truckstar 05/2018

Over gezondheid is er tegenwoordig nogal wat te doen. Je kunt geen krant openslaan en geen programma bekijken of er is wel weer iets wat niet mag of juist moet. Wisselende werktijden, veel zitten en vaak buiten de deur eten maken het voor de gemiddelde chauffeur niet gemakkelijk om er een gezonde levensstijl op na te houden. Of valt dat toch wel mee? In dit nummer gaan we er dieper op in.
Speciaal is de kennismaking met de Renault T High Special Edition. Met dit paradepaardje maakten we een rit naar Zweden. Of die rit meeviel? Laten we zeggen dat zo’n auto en zo’n bestemming het vak een stuk aanlokkelijker maken.
En dan het sociale aspect. Werd er vroeger wel geroepen dat chauffeur een eenzaam beroep is, sinds de komst van het digitale tijdperk ligt dit duidelijk anders. Dat kun je onder andere opmaken uit de reportage over de groep ‘Vloeruh Boeruh’.

Dit alles en nog veel meer vind je in Truckstar nummer 5, die nu in de winkel ligt. Uiteraard is Truckstar ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt niets meer missen, word dan abonnee – dat is altijd goed voor je.


Truckstar rijdt de T

Met een Renault T 520 naar Zweden? Mooi. Maar met een T High Special Edition, een speciaal voor Transport Compleet in Hardenberg gepimpte Renault, wordt het pas écht mooi. Het is een opvallende verschijning in glanzend zwart, voorzien van matgrijze vlakken met lichte accenten. Ook de wielen van deze auto zijn in glanzend en mat uitgevoerd. Slechts 20 kilometers staan er op de digitale teller van de Special Edition wanneer wij er voor een Truckstar Rijdt ’m zelf mee op stap gaan. Over nieuw gesproken…

Weet wat je eet

We proberen het wel, maar het valt niet altijd mee. Want de menukaart moet meewerken en in kant-en-klaar maaltijden zit vaak te veel zout en suiker. Maar het scheelt al een stuk als je weet wát je eet.

Kersverse zij-instromer

Bas komt uit Duiven en heeft pas twee weken zijn rijbewijs. Het is een ijskoude winternacht en hij laat zijn FH warmdraaien op het terrein van Melis Logistics in Duiven. Bas maakt zich zorgen, want er stijgt wat rook op bij koppelschotel. Een inderhaast opgetrommelde collega stelt hem gerust: dat is gewoon waterdamp uit de uitlaat van de FH. We kunnen veilig op weg.

Als een lopend vloertje

De Vloeruh Boeruh rijden allemaal met een Walking Floor. Dat schept een band. Een heel sterke zelfs. En omdat ze ook een eigen groeps-app hebben, gaat elk nieuwtje als een eh… lopend vloertje.

Ieren onzeker over Brexit

Met de Brexit in het verschiet verkeren veel Ieren in het onzekere. Ierland behoort tot de oude kern van de Europese Unie, maar een deel van het land – Noord-Ierland – maakt deel uit van het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar kozen de inwoners van het VK ervoor om de EU te verlaten. Hun keuze stelt de Ieren, die wel bij de EU blijven, voor de nodige problemen. Hoe moet het straks met de open grens tussen beide delen van het eiland? Komen de douaniers en de paspoortcontroles terug?

Amazone met een Scania

Alle chauffeurs en kraanmachinisten bij Jac. V.d. Vegt & Zn. Kraanverhuur en Transport dragen een volumineus zwart jasje, model bomberjack, met achterop de bedrijfsnaam. Op één na. Annemarie draagt een rood jasje, slank en getailleerd.
,,Zie je mij al lopen in zo’n jas?’’, vraagt Annemarie, terwijl ze met haar armen en wangen een Michelin-mannetje imiteert. ,,Ik dacht het niet’’, lacht ze terwijl ze met haar Scania G400 een terreintje aan de Spoordwarsstraat in IJsselmuiden verlaat.

Voor zichzelf begonnen

Eigen baas met een nieuwe DAF SpaceCab 430. Voor Arthur Tolsma is dit het begin van een avontuur dat hij samen met echtgenote Annelies aangaat en de verwezenlijking van een droom. ,,Ik wist op de basisschool al dat ik chauffeur wilde worden’’, vertelt Arthur onderweg naar Tynaarlo. Maar dat had wel wat voeten in de aarde. ,,Eerst werkte ik in de productie, daarna als logistiek coördinator en vervolgens ben ik gaan rijden. Ik was 23 toen het opeens helemaal misging…’’