
Truckstar 04/2018
De fileproblemen bij onze oosterburen nemen inmiddels zulke dramatische vormen aan, dat we wel kunnen spreken over de langste parking van Europa. Tegelijkertijd kun je er echter nergens parkeren. Maar ook aan dit leed weten sommigen te ontsnappen. Want als je weet wat je te wachten staat, kun je daarnaar handelen. Dat geldt ook voor de Brexit. We rijden mee met Wilco Veenendaal, die met z’n 32 jaar ervaring de bui al ziet hangen. Maar het is niet allemaal kommer en kwel op de weg, want als je er oog voor hebt kun je heel veel moois tegenkomen. Zo zet Olthuis voor het recyclingwerk wel een heel mooie combinatie op de weg en ook de berger van het Belgische Autovil mag er wezen. Als blikvanger kozen we voor de nieuwste Scania van Lasse Hansen, die – zoals voor hem gebruikelijk – ook dit keer weer voor de lange versie gekozen heeft. Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nummer 4, die nu in de winkel ligt. Uiteraard is Truckstar ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt nooit meer iets missen, word dan abonnee.
Met een dikke Actros in het vet
Fris uit de wasstraat staat de Mercedes Benz 1845 van Olthuis te stralen in de zon. Ondanks dat hij helemaal schoon is, hangt er toch een apart luchtje rond de combinatie. Het heeft het meeste weg van een snackbar zonder afzuiging. Jan-Willem Smit (40) verontschuldigt zich voor de geur. ,,Waarschijnlijk zijn dat de vetten in de trailer. Ik ruik het na al die jaren bijna niet meer.’’ Al twintig jaar zorgt Jan-Willem Smit dat Nederland een klein beetje schoon blijft. Dat doet hij met een Mercedes Actros Gigaspace met vacuümtank.
Bergen, sneeuw en zonneschijn
Chauffeur Michel Ellens (28) is regelmatig in Italië. Voor Robbertsen Transport rijdt hij met zijn DAF XF 460 wekelijks groepage, voornamelijk naar het noorden. Wij reden met hem mee naar Turijn, Milaan, Verona en zo verder.
De lokale rijstijl en slecht asfalt maken het rijden in Italië tot een avontuur. Maar afwisselend is het wel.
Brexit, Brexit tralalala
Nog een jaar en dan is de Brexit een feit en al willen de Britten alles nog twee jaar bij het oude laten, zeker is wel dat de Engelsen in maart 2019 uit de EU stappen. Dat gaat vast gevolgen hebben voor chauffeurs die op Engeland rijden. Zo vraagt Wilco Veenendaal (54) zich af of Engeland met de Brexit een stap terug in de tijd gaat maken. De eerste aanwijzingen zijn er volgens hem al. Hij wijst op de paspoortcontrole van de marechaussee, vlak voordat de trucks de boot opgaan.
Content in de containers
Roger (27) werkt bij KOV Transport Oud Gastel en rijdt containers. ,,Concentratie is alles. Als ik aan het kranen ben, neem ik zelfs mijn mobiel niet op.’’
Hij heeft een zijlader met Herkules kraan achter zijn Scania R450 hangen. We praten over de storm van 18 januari. Die was zo krachtig, dat een filmpje van omvallende zeecontainers het journaal haalde. Roger hield die dag zijn koppie er dubbel bij. ,,Ik moest een lege container over een volle tillen, maar ik heb gewacht tot het ergste voorbij was. Eén fout en je ligt zo op je kant.’’
Bergen met een doordachte FH
Met bergers heb je beter niets van doen. Niet dat het geen vaklui zijn of onaardige gasten, maar als ze in actie komen is er iets niet helemaal goed gegaan.
Maar voor de nieuwste aanwinst van Autovil uit Londerzeel (B) willen we graag even omrijden. De mensen van Autovil hebben geïnvesteerd in een nieuwe Volvo bergingstruck met roterende kraan en lepelinstallatie. Hij is pas enkele weken in gebruik en chauffeur David Cornelis (28) wil graag laten zien wat hij allemaal kan met zijn nieuwe auto.
Nieuwe generatie in het lang
Maar heel even heeft Scania hem zelf geproduceerd: een extra lange cabine, beter bekend als de Longline. Hierbij werd de cabine van de 4-serie werd met 130 cm verlengd tot 320 centimeter, waardoor een geweldige leefruimte ontstond. Heerlijk voor de chauffeur, maar het kost natuurlijk wel laadmeters. Maar in Zweden, waar ze al sinds jaar en dag met extra lange voertuigen rijden, zijn de regels anders dan bij ons. Na twee Scania’s met verlengde cabine wilde Lasse Hansen ook een Next Gen met extra leefruimte.
The Monarch weet niet van wijken
Tjoelker Fouragehandel, Klaas Bouma en de BN-RZ-80 zijn een echte drie-eenheid en de laatste twee zijn echt onafscheidelijk. Klaas ging in 2013 met pensioen na 45 jaar trouwe dienst bij Tjoelker, maar hij rijdt nog steeds voor de fouragehandelaar. Net als ‘The Monarch’, zoals Klaas de DAF noemde toen hij hem nieuw kreeg in 2003 (ruim 2 miljoen kilometer geleden). ,,Ik wilde hem eigenlijk de naam van mijn vrouw geven, maar die wilde daar niets van weten!’’ Later bedacht hij dat The Monarch wel een goeie zou zijn. Het betekent ‘vorst’ en dat is een mooie titel voor de BN-RZ-80.