Guus Moeijes (69) overleden
| 10:24 | Truckstar Redactie

Mag dit?

Lange vrachtwagencombinaties uit Oekraïne lijken een nieuwe vorm van concurrentievervalsing.

Van verschillende chauffeurs uit de bloemen- en plantensector ontvangen we op de redactie foto’s van erg lange vrachtwagencombinaties uit Oekraïne in Nederland, bijvoorbeeld op de bloemenveiling in Aalsmeer.

Wie iets beter kijkt, ziet dat de aanhangers van de trucks wel erg lang zijn en dat de totale voertuigcombinatie makkelijk de 20 meter overstijgt. Dat is anderhalf tot twee meter méér dan de wettelijk toegestane maat van 18,75 meter voor een vrachtwagen-aanhangercombinatie. 

In de Regeling Voertuigen is een aantal artikelen opgenomen, dat de maximale afmetingen van al dan niet beladen voertuigen en samenstellen van voertuigen regelt. Deze artikelen dienen de verkeersveiligheid, maar zijn er ook om oneerlijke concurrentie te voorkomen door het standaardiseren van voertuigafmetingen en het maximaliseren van de laadruimte. 

Voor koelcombinaties zoals op de foto geldt dus gewoon een maximum maat van 18,75. Alleen autotransporters mogen volgens de wet als samengesteld voertuig langer zijn. 

Veiling

Volgens chauffeur Mike van Veen van Hogenboom transport rijden er inmiddels acht tot tien van deze combinaties rond de Nederlandse veilingen. Allemaal zijn het tweedehands trucks uit Nederland: “Er rijden onder andere trucks in de kleuren van Van Dongen, Moeijes en MPTrans, stuk voor stuk zo’n twee meter verlengd. Het valt vooral op wanneer zo’n combinatie naast een andere truck aan het dock staat. Dan zie je toch zo’n twee meter verschil.” Hij vervolgt: “Volgens mij zijn het allemaal trucks van één en hetzelfde bedrijf en rijden ze tussen Aalsmeer en een buitenlandse bestemming. Eén keer heb ik zo’n truck op de veiling van Naaldwijk gezien.”

Ondanks dat de lengte opvalt, is de aanpassing subtiel gedaan: de reclame van de voormalige Nederlandse eigenaar is op het verlengde gedeelte netjes meegespoten.

Mag dit?
Foto: Ex Van Dongen combinatie. Nee, het is geen LZV!

Concurrentievervalsing

Voertuigcombinaties in deze samenstelling zijn een grote vorm van concurrentievervalsing: door de conversie kunnen vier tot zes extra pallets meegenomen worden. Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn de Oekraïnse praktijken niet bekend. Afdelingshoofd Frank Schouwaert: “Ik kan u meedelen dat dit fenomeen op dit moment bij onze inspectie niet bekend is. Tevens wil ik aangeven dat in Nederland de politie in eerste aanleg toeziet en handhaaft op de afmetingen van voertuigen.”

Hoogte

Mike van Veen spotte naast diverse verlengde combinaties ook een verhoogde combi, een ex-Nederlandse truck van FQX-plant. “Een vreemd gezicht, want die trucks zijn normaalgesproken al vrij hoog. De Oekraïners hebben de bak een stukje verhoogd en kleinere banden gemonteerd. Ik denk dat ze deze combinaties gebruiken voor het vervoer van dozen.”

Mag dit?
Foto: Verhoogde combinatie van FQX-plant.

Wordt vervolgd.

5 Reacties
  1. Nou Burt dat klopt ook niet. Nederlandse bedrijven hebben ook altijd met te lange combies gereden, zeker tot voor kort (Ik woon al bijna 10 jaar niet meer in Nederland en hou niet zo goed meer bij wat er in europa gebeurt). Alle grotere bedrijven reden met te lange combies. Bijvoorbeeld bij Harry Vos zag je nooit een combie met een 800 nummer wisselbak op de moterwagen omdat die 30 cm te lang waren. Dus gooi het niet op die oost blokkers. Trouwens ik heb vroeger veel auto’s van van Dongen en Moeijens gezien voor export en altijd werd er de naam afgehaald. Lijkt mij raar dat ze dat opeens niet meer doen. Zou mij niets verbazen dat het eigenlijk gewoon Nederlandse wagens zijn met buitenlands kenteken, je wwet wel, om het goedkoper te kunnen doen….

  2. Konden die Nederlandse firma’s bij het verkopen van hun afgedankte autos werkelijk de moeite niet doen om er even hun letters en logos af te halen. Maar het zou nog een cent kunnen kosten. Ze vergeten hier wel de pakken anti-reclame dat dit maakt. Zie ook de ex-Nederlandse vrachtwagen waar ze acht vermoorde bosniers in terugvonden, zo met alle Nederlandse letters er nog op. Je zou voor minder je klanten verliezen.

  3. de poltie kan als ze wil dit onmiddelijk stoppen , controle op alle veilingen gedurende enkele weken en de trucks aan de ketting tot deze voldoet aan de afmetingen . Eens kijken hoelang dit da nog duurt . Maar ja de oostblokkers mogen alles , ze beconcureren ons niet alleen ,als je dan toch naar je werk bent plukken ze je huis ook nog kaal

  4. zolang het oostblokkers zijn is alles toegestaan,maar laten wij dat nou niet proberen want dan word je er gelijk bij de eerste parking afgehaald,want bijons valt er wat te halen.en van een kale kip kan je niet plukken.dus rijden onze oostblok vrienden er driftig op los met al hun dubieuse vindingen.om zo onze transportsector nog verder om zeep te helpen.en niemand doet er wat aan.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie