Antos als LZV bij Wielemaker
| 11:04 | Korneel Luth

LZV’s zijn veilig

Lang zwaar en veilig: LZV’s bewegen zich veilig door het verkeer, zo blijkt uit onderzoek.

Dat meldt branche-organisatie TLN naar aanleiding van de resultaten van een onderzoek van Arcadis naar de verkeersveiligheid van LZV in Nederland.

Uit het Arcadis onderzoek blijkt dat er over de periode 2011-2013 in totaal tien ongevallen zijn geweest waarbij een LZV is betrokken. Bij drie van die ongevallen is een persoon lichtgewond geraakt, voor het overige was er alleen materiele schade. De meeste ongevallen vonden plaats op de autowegen. Er was vaak ook geen direct verband tussen de specifieke LZV-kenmerken (langer of zwaarder) en het ongeval.

Ook doorstroming gediend

Met de uitkomsten van het Arcadis-onderzoek worden eerdere onderzoeksresultaten bevestigd. Bovendien blijkt dat LZV’s de doorstroming ten goede komen. Het aantal LZV’s in Nederland ligt inmiddels rond de 1.100. Een belangrijke volgende stap is om LZV’s in het grensoverschrijdend vervoer toe te staan. Daarmee komen de voordelen van het concept nog beter tot hun recht.

Er wordt inmiddels hard gewerkt aan een Benelux-proef die het LZV-vervoer tussen België en Nederland mogelijk moet maken. TLN en ook verladers-organisatie EVO zijn daar nauw bij betrokken.

2 Reacties
  1. Zoals vermeld;
    LZV’s zijn veilig

    “Lang zwaar en veilig: LZV’s bewegen zich veilig door het verkeer, zo blijkt uit onderzoek.”

    Deze conclusie was enigszins voorspelbaar en evenaart het ongevallenbeeld van de truck/trailercombinatie ,waarbij ook helaas het truckgedeelte van de combinatie dikwijls betrokken is.
    Dit onderzoek bevestigt tevens dat een langere combinatie relatief veilig aan het overige verkeer kan deelnemen en dus dat meters langer of korter geen directe negatieve gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid .
    Dit impliceert dat combinaties bestaande uit meerdere normale trailers (voorzien van stuurassen met autonoom rijgedrag) gekoppeld aan één truck ook relatief veilig aan het overige verkeer kunnen deelnemen.

    Een dergelijke combinatie met meerdere trailers dient dan wel op gebied van veiligheid en beter zicht voor de chauffeur te voldoen aan hogere eisen en anders dan gebruikelijk met de huidige truck/trailercombinaties. Natuurlijk gelden die hogere eisen ook voor de huidige LZV combinaties en uiteraard natuurlijk ook voor de normale truck/trailercombinaties.

    Zo koppelt de koppelschotel , buiten het zicht van de chauffeur, automatisch de truck aan de trailer , doch in zijn cabine ontbreekt het de chauffeur nog steeds aan een (actieve) automatische controle op de vergrendeling van de kingpin in de koppelschotel en is er sprake van een technisch defect . De verantwoordelijkheid van de chauffeur betreft in eerste instantie het veilig en duurzaam transporteren van goederen of materialen naar de eindbestemming . Natuurlijk moet de chauffeur rekening houden met signaleringen van mogelijke defecten aan de combinatie , maar daar hoort na 70 jaar óók een automatische controle op de vergrendeling van de kingpin in de koppelschotel bij.
    Bovendien moet het risico van het afvallen van trailers worden uitgesloten en de chauffeur moet zonder om te zien met zijn combinatie kunnen vertrekken.

    Verder kan dit automatisch hoekverdraaiing signaal van de truck t.o.v. de trailer legio onderdelen via het bestaande Can bus netwerk automatisch en separaat aansturen, doch elke vorm van dynamica in deze ontbreekt nog.
    Zoals beter zicht ;
    Doordat het (horizontale) zichtveld van de chauffeur (vanuit zijn cabine) en natuurlijk ook het zichtveld via zijn spiegels , hoger is dan zijn normale zichtveld , is een nabije waarneming altijd (onder een bepaalde schuine hoek) minder direct.
    Doordat de chauffeur geen oogcontact met de camera behoeft, kan de monteur de camera elders op de truck of trailer op een bepaalde strategische locatie zodanig installeren, dat de chauffeur de betreffende dode hoek, gegeven de verkeersomstandigheden, op zijn monitor in zijn cabine gedetailleerd kan waarnemen.
    Het automatisch hoekverdraaiing signaal (1 graad nauwkeurig) van the intelligent Fifth Wheel geeft automatisch het moment van het links of naar rechts afdraaien + info van de Can bus (lage snelheid) exact aan, zodat de chauffeur op het moment en gedurende de hoekverdraaiing van de truck t.o.v. de trailer (het nemen van de bocht) de verkeerssituatie naar rato van zijn perceptie op zijn monitor gedetailleerd kan beoordelen. Een voorbeeld is de achteruitrijdcamera.

    De selecte vakjury onder leiding van Prof. drs. ir. R. de Koster (Erasmus Universiteit te Rotterdam) heeft voor de Logistica Award 2017 de nominatie o.a. ook laten vallen op de innovatie van Wenova.eu. Jawel stemmen kan en zeker door de Chauffeurs !
    ( zie Truck Star Logistica genomineerden 2017 )
    Beknopte omschrijving van de vakjury ;

    WeNova
    WeNova is de bedenker van de intelligente koppelschotel. De koppelschotel is te gebruiken voor iedere truck/oplegger combinatie. Hij voorkomt het afvallen van de trailers en biedt daarnaast een oplossing voor de dode hoek en bijvoorbeeld meestuurassen. WeNova zorgt dat er veilig gewerkt kan worden zonder dat er hoge kosten mee gemoeid zijn.
    Met vriendelijke groet
    Tiny van de Wetering

  2. Gezien de totale lengte van de LZV combinatie en dat geldt ook voor de truck/trailer combinaties komt de (gehele ) passagierszijde bij het verlaten van rotondes en rechtsafbuigend vrachtverkeer onvoldoende bij de chauffeur op zijn monitor in beeld.
    Op elk moment en/of tijdens het verlaten van de rotonde moet de chauffeur naar zijn inschatting de gehele verkeerssituatie bewust kunnen inspecteren, zodat hij als de enige verantwoordelijke persoon en dus naar zijn inschatting en van de onderhavige verkeerssituatie ter plaatse, handelend kan optreden. Het automatisch hoekverdraaiing signaal van de truck t.o.v. de trailer (Wenova.eu) kan voor de chauffeur het gewenste beeld op zijn monitor selecteren ( bv; Camera geplaatst op de trailer achter ,boven, tegen de zijkant passagierszijde gericht naar zijn truck) . De chauffeur heeft recht op het kunnen beoordelen van één beeld op zijn monitor, temeer een gewoon mens maar één bewegend beeld tegelijk goed kan verwerken .

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie