Looneis 3 procent realistisch
De eis van 3 procent loonsverhoging voor een nieuwe transport-cao is realistisch.
Het basissalaris voor chauffeurs is momenteel te laag. De looneis van 3 procent van de vakbonden is daarom realistisch, zo blijkt uit de laatste poll op Truckstar.nl.
Van alle deelnemers aan de poll vindt in totaal 65 procent dat het basisloon te laag is; de rest vindt de looneis van drie procent echter niet realistisch.
Lange werkweken van weleer en 48-urige werkweek
In de poll koos 35 procent voor het antwoord: ‘Het basisloon van nu is te laag en gebaseerd op de lange werkweken met veel overuren van voor de crisis.’
Nog eens dertig procent koos: ‘We hebben een 48-urige werkweek opgelegd gekregen, dus moet daarom het basisloon omhoog.’
Geen spek op de botten en we zijn al te duur
Zoals gezegd vindt niet iedereen de looneis realistisch. Elf procent koos: ‘Onze transportbedrijven krabbelen net op uit de crisis en moeten eerst weer wat spek op de botten krijgen.’
Daarnaast koos bijna een kwart van de deelnemers – 24 procent – voor het laatste antwoord: ‘We kunnen het ons niet veroorloven om nog duurder te worden vergeleken met de oneerlijke concurrentie door bedrijven die met Oostblokkers rijden. Dan prijzen we ons uit de markt en rijden er staks alleen maar Oostblokkers hier.’
In totaal werd 1.280 keer gestemd.
CNV: Er komt actie
Inmiddels is ook duidelijk dat er actie gevoerd gaat worden door chauffeurs. Dat is de uitkomst van goed bezochte cao-bijeenkomsten die zaterdagochtend 15 maart op vier plaatsen in het land zijn gehouden. “De chauffeurs hebben een duidelijk signaal afgegeven”, zegt onderhandelaar Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. “Een loonbod van nul procent pikken ze niet. Er komen acties, op korte termijn”, aldus van Rijssel.
Zo’n 850 chauffeurs waren naar bijeenkomsten gekomen in Nieuwegein, Assen, Dordrecht en Asten. Die chauffeurs willen niet alleen een hoger basisloon. Ze voelen zich ook bedreigd door goedkope collega’s uit Oost-Europa.
“Behalve het loonbod van nul procent, balen ze ook ontzettend van de verdringing van hun werk door Oosteuropese chauffeurs. Ze willen dat daar wat aan gebeurt”, zegt Van Rijssel.
Hij verwacht de eerste acties eind volgende week. “We geven de werkgevers nog even de tijd, we gaan nu eerst een ultimatum stellen. Als de werkgevers daar geen gehoor aan geven, beginnen we vanaf eind volgende week met doelgerichte acties bij transportwerkgevers en opdrachtgevers. Bijvoorbeeld bij distributiecentra van supermarkten. De chauffeurs zijn er klaar voor. Laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen.”
Ons basissalaris is altijd al wat aan de lage kant geweest vergeleken met andere beroepsgroepen. Maar met de nodige overuren kon er lange tijd een uitstekend maandelijks salaris bij elkaar verdiend worden. Nu is er de crisis geweest, hebben we de 48-urige werkweek door de strot geduwd gekregen en liggen de tarieven structureel te laag vanwege de inzet van goedkope oost-Europese chauffeurs.
CNV Vakmensen heeft vanaf het begin van de onderhandelingen, in december, gepleit voor een snelle cao-ronde, met alleen een loonsverhoging van 3 procent. Van Rijssel: “Dan hebben we daarna de handen vrij voor een goed gesprek met de werkgevers over vernieuwing van de cao. We hebben elkaar ook keihard nodig om de ambities uit het sectorplan verder vorm te geven. We willen met elkaar zorgen voor meer banen en opleidingsplaatsen. Een cao-conflict kunnen we dan juist niet gebruiken. Maar met een loonbod van niks geven de werkgevers ons geen andere keus.”