*

LNG
| 13:55 | Arjen van Vliet

‘LNG als aanstichter brand LZV-truck zeer onwaarschijnlijk’

LNG kan niet op voorhand worden aangewezen als veroorzaker van de brand die recent op de A2 een vloeibaar gas-gestookte LZV-truck van Van der Wal Transport deels in de as legde.

Dat stelt LNG-inbouwspecialist Gerard Jonkman van Allround Spijkenisse. “Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat LNG de boosdoener is.”

Drukval

Het vuur, dat 26 april naar verluidt volgde op een explosie, verwoestte grotendeels de cabine van de Iveco LNG-LZV-truck. Daarbij liep de chauffeur lichte brandwonden op. De man is inmiddels na behandeling in het ziekenhuis weer aan het werk.
“De beveiligingssystemen zijn zo geavanceerd dat ik mij nauwelijks kan voorstellen dat LNG de oorzaak kan zijn van de explosie”, stelt Jonkman. “Bij ‘drukval’ wordt het brandstofsysteem meteen uitgeschakeld. Je moet sowieso wel heel erg gekke dingen uithalen om een LNG-gerelateerde explosie te krijgen en het is al helemaal bijzonder om LNG in een rijdende cabine te krijgen.”

Kortsluiting

Jonkman ziet zich in zijn opvattingen gesterkt door foto’s die in diverse media zijn gepubliceerd. “Op de beelden die ik heb gezien is de cabine weliswaar uitgebrand, maar de LNG-tank is nog volledig intact. Hieruit concludeer ik dat de veiligheidssystemen van de LNG-tank normaal hebben gewerkt. Het is veel waarschijnlijker dat er brand in de cabine is ontstaan door een of andere kortsluiting, bijvoorbeeld door foutief ingebouwde apparatuur. Het LNG-systeem heeft mijns inziens gewoon op de juiste manier gewerkt en zelfs erger voorkomen.”

Total loss

Jonkman noemt het eveneens ‘onwaarschijnlijk’ dat de brand veroorzaakt kan zijn door schade. “Het gebeurt wel eens dat er een truck total loss wordt gereden. Wij krijgen dat soort gevallen wel eens hier in huis. Maar ook dan geldt dat de beveiliging zo goed is, dat bij het minste geringste lek alle systemen ‘dicht’ gaan.”

Iveco

De arbeidsinspectie heeft inmiddels een onderzoek naar het voorval ingesteld. Iveco wil bij monde van woordvoerder Wim Meerens niet inhoudelijk op het incident bij knooppunt Oudenrijn reageren. “Wij geven geen commentaar.” Voor zover bekend zijn er nog niet eerder brandincidenten met lng-trucks voorgevallen.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

1 Reactie
  1. Misschien is de brand begonnen aan de luchtfilter.
    Ik heb die ook in brand gehad oorzaak mogelijk peuk in de lucht filter of kortsluiting.
    De regenator zit namelijk onder de lucht filter en wordt gloeiendheet.
    Als je dit niet gezien hebt is de cabine zo weg.
    Bij mij had een oplettende bestelwagenbestuurder dit opgemerkt, ik zelf niet.
    Ik kon stoppen de luchtfilter (papier) er brandend uit trekken en het luchtfilter huis blussen.
    Mijn cabine bleef gespaard.

    grtz

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie