| 13:54 | Robert Servaas

Lichte MAN TGS voor Gebr. Jansen uit Dodewaard

Transportbedrijf Gebr. Jansen uit Dodewaard is een bijzonder trouwe MAN-klant. Het familiebedrijf vervoert diervoeders en chemicaliën en schafte onlangs een lichte MAN TGS 18.400 aan.

Gebr. Jansen rijdt met diverse MAN-trucks, waarvan er twee alweer fikse kilometerstanden hebben bereikt. Onlangs kwam er een nieuwe TGS 18.400, de eerste bij het bedrijf van de nieuwe generatie van MAN. “De nieuwe is duidelijk gemoderniseerd. De cabineruimte is fors, en de bediening ervan is stukken vereenvoudigd met het nieuwe digitale dashboard en met Smart Select systeem. De afwerking van de cabine is er ook flink op vooruit gegaan. Onze chauffeur heeft er niks over te klagen”, aldus Wim Jansen. Het wagenpark van Jansen laat zien, waarom MAN hier zo geliefd is. “We hebben nog twee trucks die het miljoen al duidelijk gepasseerd zijn. De ene heeft 1,7 miljoen gereden en de andere staat op 1,1 miljoen kilometer.”

Kenmerk van de nieuwe TGS 18.400 is dat deze voorzien is van een lichte aandrijflijn. Het extra lage voertuiggewicht maakt een zeer hoog laadvermogen mogelijk. “Met zijn negen liter motorblok behaalt hij op binnenlandse ritten keurige verbruikscijfers, waarbij hij qua vermogen in voldoende mate mee kan komen,” zo zegt Wim Jansen. In het werk van Gebr. Jansen draait het om een laag eigen gewicht. “Meestal mag een complete combinatie alvorens die gaat laden hooguit vijftien, liefst veertien ton wegen. Met deze MAN is dat natuurlijk een grenswaarde die we makkelijk hebben gehaald.” Met zijn decennialange ervaring in het vak ziet Jansen dat trucks niet alleen steeds schoner, maar ook steeds zuiniger worden. “Die verschillen zie je hier al in de vloot, waarvan de helft nu een Euro 6 motor heeft. Andere trucks zijn nog wat ouder, maar ze doen het nog best.”

De aanschaf van de TGS 400 past volgens Jansen in een duurzaam beleid dat klanten vragen. “Maar met een zuinige truck alleen ben je er nog niet. Sinds enige tijd rusten wij onze trucks en trailers ook uit met een systeem dat de bandenspanning doorlopend controleert. Daardoor rijdt ons materieel nooit met onderspanning rond. Dat scheelt aanzienlijk op de brandstofkosten, de bandenkosten en de CO2-uitstoot.”

Ook al heeft Jansen Opheusden een eigen werkplaats waar veel zaken zelf opgelost kunnen worden, toch heeft het bedrijf ook afspraken over het onderhoud met MAN-dealer RosiervandenBosch. “Nieuwe trucks hebben steeds meer elektronica, onze nieuwe TGS is hier geen uitzondering op. De afspraken met deze dealer lopen altijd soepel en als er om wat voor reden dan ook wat is, staan ze direct voor ons klaar.”

2 Reacties
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie