Lets transportbedrijf werft Filipijnse chauffeurs
Duits/Lets transportbedrijf Dinotrans zet Filipijnse chauffeurs in voor internationaal transport.
Via bronnen uit Scandinavië kwam het bericht binnen dat het in Letland geregistreerde bedrijf Dinotrans SIA Filipijnse chauffeurs werft voor internationale transporten op West-Europa en Scandinavië.
Verontrustende ontwikkeling
Het werven van Aziatische werknemers door Westerse bedrijven is een fenomeen dat we vooralsnog alleen kenden uit de scheepvaart. Een verontrustende ontwikkeling, die ingezet lijkt te zijn door het Deense bedrijf Freja. Transportmiljoe.dk meldt dat Freja in oktober vorig jaar in een radioprogramma (doorspoelen naar 2:14) al meldde dat het zou gaan experimenteren met Filipijnse chauffeurs. Mogelijk gebeurt dit in samenwerking met het van oorsprong Duitse Dinotrans, dat onder andere rijdt in opdracht van het Deense bedrijf.
Naast voor Freja rijdt Dinotrans ook voor andere grote opdrachtgevers zoals DHL, Agility, Schenker en Keuhne & Nagel.
Feit is dat Dinotrans sinds november 2012 chauffeurs werft via een Filipijnse uitzendorganisatie. Op de site van het uitzendbureau worden Engels sprekende chauffeurs gevraagd met tenminste 3 jaar rijervaring met zware vrachtwagens. Daarnaast worden gezondheid en verantwoordelijkheidsgevoel gevraagd in de internetadvertentie.
De verhoudingen in het wegtransport raken met de inzet van Aziatische chauffeurs nog verder zoek. De salarissen waartegen de Filipijnse chauffeurs te werk gesteld worden, zullen ongetwijfeld nog lager liggen dan de salarissen van hun Letse collega’s. Bedragen die genoemd worden variëren tussen de 1000 en 1200 euro in de maand. De enige andere reden voor het ‘sourcen’ van Filipijnse chauffeurs zou een accuut chauffeurstekort kunnen zijn. Maar daar kan met de huidige Europese werkloosheids-cijfers geen sprake van zijn.
Uit de internationale scheepvaart zijn echter diverse gevallen bekend van veel lagere salarissen, die door het gebruik van valse contracten vaak buiten het zicht van controlerende instanties vallen.
Nieuwe harde klap
De inzet van chauffeurs uit de Filipijnen lijkt daarmee een nieuwe, harde klap in het gezicht voor het wegtransport in Europa, waarmee de uithollings- en uitbuitingsbakens opnieuw een stuk verzet zijn. Het vereist politieke inzet om deze ontwikkelingen een halt toe te roepen.
Truckstar.nl blijft deze ontwikkeling nauwgezet volgen.
Foto: Facebook
Foto 2: De eerste lichting van 13 chauffeurs in dienst bij Dinotrans
Voor zover ik weet, mag je met, bijvoorbeeld, een Nederlands rijbewijs, geen voertuig besturen dat geregistreert staat in het buitenland. Daarnat moet de bestuurder voldoen aan de eisen van code 95 en deze “punten” zijn alleen te behalen in het land van herkomst omdat de code 95 gekoppeld is aan je rijbewijs en sofinummer.
Het ergst vind ik inderdaad al die papieren voor dat geld moeten halen en na een paar jaar weer ,Binnenkort weer de jaarlijkse onzinkeuring voor mijn adhd (rij nagenoeg al 30 jaar schadevrij) die mij weer zo rond de 400/500 gaat kosten,ben dr gewoon ziek van.Het is gewoon allemaal niet belanrijk als je maar wat goedkoper bent.
Stekeltje ,misschien wordt het eens tijd dat heel europa wordt platgelegd . Kijk naar Frankrijk als iets hen niet aanstaat zijn ze direct aan het staken of blokkeren de boel. Het wordt tijd dat wij alles ook eens platleggen,.
Ben benieuwd hoe deze nieuwe collega,s aan hun ADR, code 95 en al die ander schit wat een werkloze nederlandse/belgiesche chauffeur wel moet hebben ,of gaan ze die massaal kopen in polen
En in 1 keer is het visite kaartje van het bedrijf niet zo belangrijk meer.
nou wordt het interesant , De eerste gaat over op aziaten , benieuwd hoelang het duurt voordat de oostblokkers massaal in brussel van hun kloten gaan maken wegens oneerlijke concurentie . Het enige wat europa kan doen is een streng rijexamen toepasen eer men deze pippos hier op de weg toelaat
Er is dringend nood in Belgie en Nederland aan een nieuw statuut voor internationale chauffeurs, waar het nettoloon behouden worden, maar waarbij de loonkost tot 130 procent van het nettoloon wordt beperkt. Alleen zo houdt men Oost-Europese en Aziatische chauffeurs buiten. Al de rest zijn druppels op een hete plaat en laat het probleem alsmaar groter worden. Loonkost omlaag is werkzekerheid voor onze eigen chauffeurs. Zo zal er minder belastingsinkomst zijn, maar straks krijgen ze helemaal geen belastingen meer , want onze chauffeurs aan de WW en de belastingen in oost europa en de filippijnen.