*

Lage Volvo FM 540 voor Boer B.V.
| 11:05 | Korneel Luth

Lage Volvo FM 540 voor Boer B.V.

Boer B.V. uit Meerkerk heeft onlangs de eerste Volvo FM vijf-assige zwaartransport-trekker met 540 pk en een nieuwe Nooteboom Pendel-X in gebruik genomen.

De trekker is rondom luchtgeveerd en voorzien van een 9-tons luchtgeveerde en hefbare voorloopas waardoor de combinatie bijzonder wendbaar is. De truck wordt ingezet voor het vervoer van onder andere heimachines.

Over de cabine zwaaien

Omdat de gieken van heimachines over de cabine heen zwaaien, is gekozen voor een de Volvo FM met extra lage cabinehoogte.

De Volvo FM van Boer B.V. heeft de 13 liter motor en beschikt over een vermogen van 540 pk. Tevens is een speciale Nooteboom Pendel-X Eurodieplader 2+5, type EURO-136-25(ICP), aangeschaft.

Het GCW van deze combinatie inclusief Volvo FM bedraagt 150 ton en biedt een nuttig laadvermogen van 99,9 ton. De dieplader is voorzien van een demontabele lage ligger laadvloer, die Boer B.V. kan wisselen met een kort koppelstuk.

Hiermee kan de combinatie ook worden ingezet als zeven-aslijnen Pendel-X semi-dieplader voor het vervoer van zware geconcentreerde ladingen.

Lage Volvo FM 540 voor Boer B.V.
De Volvo FM 10×4 is door Terberg Techniek voorzien van een tweede gestuurde, luchtgeveerde en hefbare voorloopas met een capaciteit van 9 ton.

Bijzonder wendbaar

Door toevoeging van deze gestuurde voorloopas en de 10-tons gestuurde naloopas is de truck bijzonder wendbaar.

Arjan Burger, mede-eigenaar Boer B.V. legt uit: “Naast de mogelijkheid voor een lage cabinehoogte met een hoog vermogen van 540 pk waarin Volvo Trucks uniek is, was de wendbaarheid van de truck voor ons de belangrijkste reden voor deze Volvo FM te kiezen.”

“Wij rijden vaak op bouwplaatsen waar erg weinig ruimte is. Chauffeurs moeten hun uiterste best doen om de combinatie zonder schades op de juiste plaats te krijgen. Dat het voertuig eenvoudig te manoeuvreren is, is dus uitermate belangrijk.”

Volvo Dynamic Steering

Om het rijcomfort op onverharde wegen nog verder te verbeteren, heeft Boer B.V. ervoor gekozen om Volvo Dynamic Steering toe te voegen. Hiermee is de truck met minimale inspanning te besturen en het risico op overbelasting van de chauffeur te verminderen.

“De Volvo FM maar stuurt door Dynamic Steering echt als de spreekwoordelijke bliksem. Dit is heel prettig op de krappe terreinen waar onze chauffeurs moeten rijden. En het voorkomt hopelijk overbelasting”, zegt Arjan Burger.

Hij besluit: “We zijn heel blij met de nieuwe aanwinst. Het is echt een bijzondere en opvallende combinatie geworden met een GCW van maar liefst 150 ton. De chauffeurs staan te trappelen om met deze combinatie de weg op te gaan.”

 

Klik hier voor alle Volvo-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie