Lage Scania R450's voor Gaffert
| 11:55 | Korneel Luth

Lage Scania R450’s voor Gaffert

Transportbedrijf Gaffert B.V. uit Veghel heeft twee Scania R450 voorloopas-trekkers in gebruik genomen met een schotelhoogte van 88 centimeter.

Het had wat voeten in de aarde, maar het modulaire bouwsysteem van Scania bleek flexibel genoeg om twee R450-trekkers te bouwen met een extreem lage schotelhoogte: 88 centimeter.

Directeur Theo Gaffert wist precies wat hij wilde: “Ik wilde met twee semi-diepladers bereiken dat ik zoveel mogelijk klussen zonder aanvullende vergunning – dus binnen de hoogte- en breedtematen – kan aannemen.” 

Semi-dieplader met lage laadvloer

“Een dieplader lijkt daar een goed antwoord. Maar als je er even over nadenkt, heeft een semi-dieplader een groter toepassingsgebied. Alleen moet de laadvloer van de semi dan niet hoger zijn dan 75 centimeter en de nek van de trailer niet boven één meter uitkomen.” 

“Omdat de platste 18 tons nek voor een hydraulisch gestuurde trailer 12 centimeter zou zijn, mocht de schotel van de trekker dsaarom niet hoger worden dan maximaal 88 centimeter”, legt Gaffert uit. 

Scania kon redelijk standaard leveren

“Scania was het enige merk die een dergelijke auto redelijk standaard kan leveren, vanwege de modulaire bouwwijze, waarbij veel componenten gecombineerd kunnen worden. Ik heb nu precies de auto’s die ik wil: ultralaag en met een toegestaan treingewicht van 72 ton. Aangedreven via een standaard tweepedaals Opticruise versnellingsbak zonder naafreductie in de aangedreven as”, aldus Gaffert.

Uitgangspunt was een special order voor twee rondom luchtgeveerde R450 LA6x2/4MLB trekkers met een wielbasis van 385 cm en de SCR-only motor. Door middel van verschillende aanpassingen kregen de bouwers het voor elkaar de voorloopas sturend te maken. De schotelhoogte kwam op precies 88 centimeter uit door de balgen slim aan te passen en gebruik te maken van speciale lage 315/45xR22,5 banden.

Lage Scania R450's voor Gaffert
Kennelijk kon het: een trekker met gestuurde voorloopas en een extreem lage schotelhoogte. De trekkers werden deels bij de Scania-dealer opgebouwd en deels bij Gaffert zelf.  

Korte draaicirkel dankzij kort chassis

Theo Gaffert: “Minstens zo belangrijk is de korte draaicirkel vanwege het korte chassis. Daardoor zit ook de schotel optimaal zodat we toegestane aslasten optimaal kunnen benutten.” 

“Hiermee compenseren we dat we vanwege die lage banden op de voorloopas wel iets draagvermogen inleveren. Maar door de goede configuratie blijft dat nu mooi binnen de marge.” 

“Met de korte wielbasis, de plaats van de schotel en de kleine achteroverbouw kon ook het laaddeel van de semidieplader aanmerkelijk langer worden dan gebruikelijk. En vanwege de luchtvering rondom, beschikken we over voldoende grondspeling.” De trekkers worden geleverd met twee Nooteboom semi-diepladers. 

Gaffert heeft meer bijzondere trucks, lees ook:

Amerikaans Brabantse Mack-historie

Bijzondere FH Gaffert in gebruik genomen

 

Klik hier voor alle Scania-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie