Laatste langzaamaan-actie voor vakantie
| 15:12 | Truckstar Redactie

Laatste langzaamaan-actie voor vakantie

Vandaag werd de laatste langzaamaan-actie van Actie in de Transport gereden voor de zomervakantie.

De actie van Actie in de Transport vond plaats op de A2 vanuit Nieuwegein richting Den Bosch.

De hinder voor het verkeer bestond uit een file van zeven kilometer tussen Beesd en Waardenburg om 17:00 uur volgens de ANWB, terwijl de VerkeersInformatieDienst sprak van langzaamrijdend verkeer waarbij de vertraging niet meer dan vijf minuten bedroeg.

Rijbaanbreed over de A2

De deelnemende trucks verzamelden zich rond 15:00 uur bij het BP-station ter hoogte van Nieuwegein en vertrokken rond 16:00 uur. Vanaf dat moment werd over de volledige breedte van de A2 koers gezet richting Den Bosch, waarbij de snelheid tussen de vijftig en zestig kilometer per uur lag.

De actie hield aan tot Waardenburg, alwaar men achter elkaar invoegde om bij verzorgingsplaats De Lucht-West de snelweg weer te verlaten.

Ook deze langzaamaan-actie werd gecoördineerd door de Landelijke Eenheid van de politie.

Afgeblazen door noodweer

Een week eerder werd een vergelijkbare actie gepland in Twente, maar die werd op het laatste moment gecanceld in overleg met de politie. Het noodweer in die regio maakte de actie onveilig.

De week daarvoor reed het verkeer langzaam over de A12 as gevolg van de langzaamaan-actie toen.

Overigens komt Actie in de Transport in de eerste week van juli nog één maal op ludieke wijze in actie. Verdere acties volgen in Augustus.

Waarom deze acties?

Doel van de acties is om de politiek duidelijk te maken dat de maat vol is wat betreft een aantal zaken. Daarbij is de oneerlijke concurrentie door bedrijven die met goedkope Oost-Europese chauffeurs werken het belangrijkste probleem. Dit drukt Nederlandse transportbedrijven uit de markt met veel faillissementen en ontslagen als gevolg, plus het verlies van een deel van onze economie en belastinginkomsten van de staat.

Maar ook de bizarre boetes voor kleine overtredingen op de rij- en rusttijdenregeling in landen als Frankrijk, de rij- en rusttijdenregeling zelf en de Code 95 verplichte nascholing zijn Actie in de Transport een doorn in het oog.

Op het gebied van de cabotage is reeds vooruitgang geboekt aangezien een verdere versoepeling vooralsnog tegengehouden is. Actie in de Transport erkent deze vooruitgang, maar vindt dat er nog niet genoeg bereikt is.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie