*

| 09:00 | Robert Servaas

Koeltransport Aalsmeer zet LZV Scania’s in naar Duitsland

Koeltransport Aalsmeer nam onlangs drie nieuwe Scania S450 6×2*4 bakwagens in gebruik die zowel voor de Nederlandse als de Duitse wetgeving zijn gekeurd als Lang Zwaar Voertuig (LZV). De koeltransporteur gaat de voertuigen grootschalig inzetten als Ecocombi voor hun Duitse afleveradressen.

Gert Noorderink, Algemeen Directeur van Koeltransport Aalsmeer: “Vanwege de groei de afgelopen jaren heeft er een jaarlijkse uitbreiding van het wagenpark plaatsgevonden, zo zijn er in 2019 naast 3 LZV’s ook 14 extra trekkende eenheden aangeschaft. Wij doen dit in de eerste plaats om nog efficiënter te kunnen vervoeren. En hoewel alle Bundesländer in Duitsland nog niet even ver met hun wetgeving zijn, kunnen wij op dit moment toch al ca. 70 procent van onze bestemmingen met een Lang Zwaar Voertuig bereiken. Toch moeten wij om sommige trajecten nog puzzelen, maar wij krijgen hiermee steeds meer ervaring. En ook heeft een LZV in Duitsland een iets andere invulling dan bij ons. Lang wel, maar verder houdt het op bij gewoon 40 ton. Maar in de bloemen is dat nu net geen probleem al laden wij natuurlijk ook terug. Dan moeten we wel op het gewicht letten.”

De Scania bakwagens met een dolly en daarachter een 13,60 m trailer zijn in staat 67 Deense karren of 52 pallets mee te nemen. “Tegen de 43 karren of 33 pallets van een gewone trekker/trailer zeg je natuurlijk direct: doen! Het reduceert de uitstoot en is efficiënt. Maar dit is voor ons een totaal nieuw project en je moet niet alleen naar de voertuigen, maar naar de hele logistieke keten kijken. Wat we willen leren is hoe dat gaat met het plannen, met situaties onderweg, met parkeren, met het manoeuvreren bij onze klanten op het terrein. Hoeveel uitval heb je door slecht weer enzovoort. Dat hoort er allemaal ook bij en dat is vooral leren en ervaren.”

Koeltransport Aalsmeer kocht de bakwagens met de hoogste S-cabine en, zoals gebruikelijk bij de logistieke dienstverlener, met nagenoeg alle opties.
“Met de keuze voor een rijk uitgerust voertuig én de relatief jonge leeftijd waarop de truck weer het bedrijf verlaat heb ik én blije chauffeurs en een gewilde occasion. Of dat met deze bakwagens net zo uitpakt, weten we nog niet. In ieder geval zijn de chauffeurs er wel heel blij mee. Een bakwagen rijdt natuurlijk nog comfortabeler dan een trekker”, aldus Noorderink.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie