Koelen met stroom is veel groener
Koelen met stroom in plaats van met diesel. Dat zorgt niet alleen voor een lagere CO2-uitstoot maar ook voor minder geluidsoverlast. Blijkt uit een onderzoek van studenten van de TU Delft.
De EU streeft ernaar in 2050 de CO2-uitstoot langs het Europese hoofdwegennet met maar liefst 60% terug te dringen. Dagelijks staan in Europa vele tienduizenden trucks gedurende wacht- en rusttijden hun lading te koelen op parkeerplaatsen met behulp van een dieselgenerator, met stank- en geluidsoverlast voor de omgeving tot gevolg.
Besparing
De studenten van de TU Delft schatten dat, door consequent gebruik te maken van elektrische koeling, transporteurs circa euro 2.000,- per jaar per truck zouden kunnen besparen. Afhankelijk van de buitentemperatuur en de aard van de lading zou een besparing van 30% tot 50% op de brandstofkosten van het conditioneren kunnen worden bereikt. Zo bedraagt bij een buitentemperatuur van circa 21°C en een lading die op -15°C moet worden gehouden het verbruik aan diesel circa 1,37 liter per uur, terwijl het verbruik aan elektriciteit in dezelfde situatie slechts circa 3,13 kWh bedraagt. Bij een ladingtemperatuur van -5°C bedraagt volgens het onderzoek het verbruik aan diesel circa 1,05 liter per uur, welke dient te worden vergeleken met een verbruik van 1,33 kWh.
Stiller en groener
Uit geluidsmetingen van de studenten blijkt bovendien dat het geluidsniveau van koelen op elektriciteit 4-5 decibel lager kan liggen dan het koelen op de dieselgenerator. Uit emissiemetingen blijkt dat de emissie van CO2 tussen de 65 en 80% zou kunnen worden gereduceerd en de emissie van NOx met circa 50%. Koelen op stroom biedt daardoor voor iedereen alleen maar voordelen.