| 15:28 | Arjan Olsthoorn

Klassieker: zeldzame Zweed met Amerikaans tintje

De restauratie van een zeldzame Volvo G89 duurde bijna elf jaar. Toen stond er een Amerikaans ogende tandemasser op de dam die beter is dan nieuw.

Van de F89 en G89 werden in totaal ruim 21.000 stuks gemaakt, maar hiervan betrof nog geen tien procent het laatste type, zo’n 2000 stuks. Dat is waarschijnlijk de reden waarom de eigenzinnige Volvo zo zeldzaam is in het oldtimercircuit. De waarschijnlijk enige G89 in Nederland is in handen van Aart van Doesburg uit Elst. Zijn zoon Gijsbert kocht de bijzondere truck elf jaar geleden van Leo Bol in Klazienaveen. De Gelderlanders zijn echte fans van het Zweedse merk.

Alles aan de truck ademt nostalgie en ziet er uit als nieuw.

Om aan de steeds striktere regelementen betreffende lengtes, aslasten en totaalgewicht te voldoen, grepen Volvo’s ingenieurs in 1970 bij de ontwikkeling van de G88 en G89 terug op het ‘Amerikaanse’ prototype uit de jaren ’60. Het nieuwe frontstuurmodel had een 30 centimeter verder naar voren geplaatste vooras. Hierdoor werd de wielbasis langer en stonden landen zoals Zweden, Brazilië, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika die een zogenaamde ‘brugformule’ hanteerden, een hoger totaalgewicht toe.

Het interieur werd geheel in oude stijl hersteld door een professionele bekleder. ,,Dat wilde ik gewoon tiptop hebben’’, zegt Aart. ,,De hardboard panelen in het dak, de deuren en achterwand heb ik zelf vernieuwd. De stoelen zijn door een vakman opnieuw bekleed. Precies zoals het er vroeger uitzag toen de Volvo uit de fabriek rolde.’’ Overal van binnen en van buiten zijn nostalgische details te ontwaren. Sommige zijn nagemaakt, anderen origineel.

Een prachtig interieur waar niets aan ontbreekt.

Hier zie je het project van de G89 in ontmantelingsfase.

Het hele verhaal over deze zeldzame Zweed lees je nu in Truckstar 10. Wil je geen verhaal missen? Word dan abonnee!

2 Reacties
  1. Wat velen niet weten is dat de G89-88 ook is gebouwd zonder slaapcabine zg telefooncel
    Deze reden in de UK..
    De zg 88S met een 89 grill is de UK uitvoering
    De Rechtse stuurstang zou bij een 89 door de Turbo lopen en dat kon natuurlijk niet vandaar de gekietelde 88 versie
    En de 89 UK was met linkse besturing een topper voor het toen Perzie – Tehran werk

  2. Afgelopen zomer zijn ik en mijn vrouw een rondrit wezen maken in Noorwegen. Toen wij op de Noordkaap aankwamen, stond daar een schitterend Volvo F89 6×4 met een Nederlands kenteken. Ik heb er jammer genoeg geen foto van gemaakt, maar de huif was aan de recterkant open geschoven en tot mijn verbazing stond er een caravan in de bak, op blokken en een Altex trap tegen de bak om in de caravan te komen. Is deze Volvo degene die ik daar heb gezien? Het was de gaafste camper die ik ooit heb gezien.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie