Kamervragen over handelswijze Kiwa
| 13:00 | Truckstar Redactie

Kamervragen over handelswijze Kiwa

Sander de Rouwe (CDA) stelt kamervragen na afgewezen WOB-verzoek.

In december schreven we voor het laatst over de hoge tarieven van digitale chauffeurskaarten. Op dat moment werd bekend dat in 2013 een prijsstijging doorgevoerd werd van 2 procent. Ondanks dat de stijging lager uitviel dan de 6 procent waarvan eerst sprake was, blijven de prijzen ongekend hoog in vergelijking tot andere West-Europese landen. Dit zorgt nog steeds voor onvrede bij zowel werknemers- als werkgeversorganisaties.

Jos Haas, hoofdredacteur voor het magazine van werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer diende daarom in december een WOB (Wet openbaarheid van Bestuur) verzoek in voor inzage in het contract dat KIWA heeft met de Inspectie Leefomgeving en Milieu. Dat verzoek werd echter afgewezen. De Haas heeft tegen dit besluit bezwaar ingediend.

CDA-kamerlid Sander de Rouwe stelde naar aanleiding van deze afwijzing vragen aan Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.

De vragen die De Rouwe heeft gesteld gaan over of het Kiwa-contract al dan niet eerlijk is verkregen via een Europese aanbesteding, hoe de tarieven van chauffeurskaarten en andere door Kiwa uitgegeven documenten zijn vastgesteld en wat de prijsverschillen zijn met andere landen in Europa.

Die prijsverschillen zijn enorm: in België kost een chauffeurskaart bijvoorbeeld 65 euro, in Duitsland 40 euro maar in Nederland sinds 1 januari 121 euro. Dan zijn er ook nog blijvende problemen met de uitgifte van chauffeurskaarten.

De Wet voor openbaarheid van Bestuur is een algemeen rechtsbeginsel waaruit voortvloeit dat de burger het recht heeft op inzage in overheidsinformatie.

Bron: www.knv.nl

 

 

 

 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie