| 16:00 | Robert Servaas

Jubilerend Albeton neemt 90e DAF in gebruik

Albeton in Amsterdam viert dit jaar het 50-jarig bestaan en op het feestmoment overhandigde een delegatie van DAF Trucks Nederland en Truckland de 90e DAF aan het familiebedrijf. Dit jubileummodel, heel toepasselijk de 90e DAF voor Albeton in het jaar dat DAF evenzovele jaren bestaat, is een 49 tons vijfasser van het type CF 450 FAD en voorzien van een 15 m3 Mulder mixer.

De neven Jeroen en Heimen Droog geven als derde generatie leiding aan het familiebedrijf uit Amsterdam. Jeroen Droog: “Toen reden we nog met 18 mixers, nu zijn dat er 29, twee pompmixers en een kiepwagen. Eind dit jaar bestaat ons volledige wagenpark uit DAF en Ginaf vier- en vijfassers. Ginaf leverde in het verleden de vijfassers, maar is daar mee gestopt. Truckland voorziet nu de CF vierasser van een extra as. De keus voor DAF heeft te maken met de goede ervaringen, ook bij de chauffeurs, de hoge betrouwbaarheid, maar zeker ook met de hele goede service die wij via Truckland Zaandam krijgen. Zij verzorgen ook het complete onderhoud, waarbij wij voor de eerste tien jaar een contract afsluiten. Wij doen al lange tijd zaken met DAF en de lokale dealer. Dat begon in 1968 met een DAF 1900 en een klein mixertje. Inmiddels is het overgrote deel van de voertuigen voorzien van een Euro 6 motor en de jongste versies beschikken over een TraXon automaat, waarvan de software is afgestemd op ons werk.”


Ter vervanging van bestaande, oudere vrachtauto’s levert Truckland nu meerdere DAF’s, waarvan de vierassige FAD CF’s voorzien zijn van een 410 pk-motor en een 11 m3 Mulder mixeropbouw. De 49 tons versies met vijf assen zijn van het type CF 450 FAD en uitgevoerd met een 15 m3 Mulder mixer. Dit is de vaste mixerleverancier van Albeton. Alleen de kipper en twee pompmixers komen van een ander merk. Een speciale rol binnen het mixerpark is weggelegd voor de elektrische Mulder EcoDrive, die op bouwplaatsen via het stroomnet draait, daarmee wordt het verbruik met 30 procent verminderd, is er geen CO2-uitstoot en wordt er ook geen geluid geproduceerd. Een praktische, maar ook redelijk kostbare oplossing. “Vooralsnog zijn wij de enige die een dergelijke mixer dagelijks onderweg hebben en willen er ook een statement mee maken. Duurzaamheid en milieu spelen immers een grote rol in onze bedrijfsvoering. Zoals gezegd rijden wij binnen afzienbare tijd alleen nog maar met Euro 6 diesels en om de prestaties daarvan optimaal te benutten volgen onze chauffeurs de Code95 cursus ‘Zuinig Rijden’ via Truckland”, legt Jeroen Droog uit.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie