Johan Elfrink rijdt lekker door
| 12:09 | Truckstar Redactie

Johan Elfrink rijdt lekker door

De Dakar Rally loopt prima voor Johan Elfrink en het Finstral Rally-team.

Elfrink finishte tijdens de achtste etappe als 26e en staat momenteel op de negentiende plaats in het truck-klassement, achter Martin van den Brink. Daarmee is Elfrink een prima middenmoter en een goeie concurrent voor o.a. Martin van den Brink en Jos Smink.

Saaie etappe
Hoewel Elfrink en zijn navigator Enno Hortulanus lekker doorrijden, vonden ze de achtste etappe een saaie bedoening: “Veel kilometers recht-toe-recht-aan. Stukken waar onafgebroken gewoon vijftig kilometers vrijwel rechtdoor kon worden gereden.” Een haperende vlinderklep van de motorrem bracht nog wat spanning, want die moest snel gerepareerd worden.

De Rooy behoudt koppositie
Gerard de Rooy finishte als tweede achter de Tatra van de Tsjech Loprais, maar behield zijn koppositie in het klassement.

“Volgens de organisatie was het een eenvoudige proef”, zegt de Rooy. “Maar dat viel flink tegen. Niet ons type terrein, meer voor KAMAZ en TATRA, dus was het voor ons zaak om de schade te beperken. We zijn uiteindelijk niet ontevreden met het eindresultaat en ook onze teamleden Miki en Hans zijn alweer keurig binnen.”

Mammoet Rallysport
De Ginaf van Martin van den Brink denderde onverdroten door in deze etappe, ondanks een probleem met de reminrichting. Van den Brink finishte toch nog als tiende, een prima prestatie.

“We vertrokken op een lekkere snelheid, maar de truck reed instabiel vandaag. We hebben er veel ingehaald, maar al snel merkte ik dat er iets niet in orde was met de voorremmen”, zegt van den Brink.

“Linksvoor remde hij veel zwaarder, waardoor ik dus ongelijk moest remmen”. Bovendien brak de achterkant iedere keer uit. “Dat moest ik dan corrigeren, en daar ben je op een gegeven moment wel zat van. Daarnaast ga je het ook wel in je armen voelen”, aldus van den Brink.

Niet zonder risico
Helemaal zonder risico was het rijden met het probleem overigens niet: “We reden ongeveer tachtig kilometer per uur, en moesten ineens remmen. De achterkant brak weer uit, we raakten van de weg en maakten onverwachts een sprong van zo’n twee meter. Achteraf kunnen we er wel om lachen. We zijn zelf nog heel, hebben nergens last van. Daarnaast heeft iedere Dakar wel een paar van zulke momenten,” concludeert van den Brink.

De route van dinsdag
De negende etappe in de rally zal de trucks van Antofagasta naar Iquique leiden. De special zal 556 kilometer bedragen, afgewisseld met slechts negen kilometer verbindingsroute. De lange etappe zal beginnen met diepe ravijnen met normale wegen, maar ook met mul zand. Het tweede deel zal vooral uitdagend zijn voor de navigators. De zandvlakte voor hen kent dan weinig herkenningspunten, waardoor de navigatorcapaciteiten meer dan ooit bepalend zullen zijn voor het dag-klassement.

De route van dinsdag is daarnaast extra bijzonder: de diepe afdaling vanuit de woestijn naar de kust bij Iquique is opnieuw in de route verwerkt en zal ongetwijfeld naast mooie beelden, ook de hoogste snelheden in deze Dakar opleveren, zo voorspellen de heren van Mammoet Rallysport.

Klik hier voor het algemeen klassement bij de trucks.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie