LNG Iveco's voor Peter Appel
| 15:02 | Truckstar Redactie

Iveco wint Europese prijs

De Iveco Stralis LNG is in Duitsland bekroond met Europese prijs voor duurzaamheid in transport.

Iveco behaalde onlangs met de Stralis LNG (Liquified Natural Gas) in München de ‘Europäischen Transportpreis für Nachhaltigkeit’, de Europese prijs voor duurzame transportoplossingen.

De beoordeling vond plaats door een jury samengesteld uit vertegenwoordigers van de transportindustrie, de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA), de media, de onderzoekswereld en enkele Duitse overheidsinstellingen.

De erkenning is bedoeld om ondernemingen in de transport- en de commerciële voertuigindustrie aan te moedigen om op een duurzame manier te werken en om de principes van duurzame ontwikkeling verder te verstevigen.

De prijs bevestigt voor Iveco dat investeren in trucks die op een andere manier met energie omgaan, extra rendabiliteit en concurrentiekracht voor een transportbedrijf kunnen opleveren.

Stil dankzij LNG

Dankzij het gebruik van LNG-brandstof is de Stralis AS440S33 T/P LNG met z’n 330 pk milieuvriendelijk en tevens veel stiller dan z’n diesel Euro 6-soortgenoten. Hierdoor is de Stralis PIEK-gecertificeerd. Dit maakt de LNG Stralis uitstekend geschikt voor toepassingen in de dagrand-distributie met beleveringen aan supermarkten in binennsteden en woonwijken.

De actieradius is ongeveer 750 km, waarmee de LNG Stralis ook voor langere ritten kan worden ingezet. De combinatie van het gebruik van hoogwaardige brandstof, het lage brandstofverbruik en de prijs van de brandstof vormt dan ook een bijzonder sterk economisch argument, aldus Iveco.

LNG is alternatief voor diesel

Gas, en LNG in het bijzonder, wordt gezien als een goed alternatief voor diesel. Trucks op gas rijden schoner, stoten minder CO2 uit bij de verbranding, gasmotoren lopen stiller en er is wereldwijd nog een enorme voorraad aardgas. Sterk gekoeld en vloeibaar gemaakt is dat gas in vrij grote hoeveelheden goed te tanken en transporteren. Na het tanken warmt het uiteraard langzaam op en zet het daarmee uit. Uiteindelijk moet het afgeblazen worden, maar Iveco zegt dat een truck rustig tien dagen stil kan voordat het gas zover opgewarmd is dat het langzaam afgeblazen wordt.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie