Iveco Stralis LNG voor Peter Appel Transport
Peter Appel Transport heeft vier nieuwe Iveco Stralis Hi-Road trekkers in gebruik genomen.
De nieuwe trekkers rijden op LNG (vloeibaar aardgas) en werden afgeleverd door Iveco-dealer Schouten. Het zijn de eerste vier trucks uit een totale order van veertien LNG-trekkers.
Iveco-dealer Schouten leverde de Stralis Hi-Roads af. Na deze vier komen er nog eens tien.
Cursor 8 gasmotor en handbak
De vier nieuwe Iveco Stralis Hi-Road LNG-trekkers zijn uitgevoerd in de witte huisstijl van het transportbedrijf. Onder de cabine bevindt zich een FPT Cursor 8-gasmotor met een vermogen van 330 pk.
Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met enkel H-patroon met hoog-laag en splitter. De combinatie van motor en versnellingsbak zorgt volgens Iveco voor een laag brandstofverbruik en daarmee een zéér beperkte uitstoot van NOx, CO2 en roetdeeltjes.
PIEK-gecertificeerd
Bovendien wordt de Euro 6-emissienorm bij deze gasmotoren bereikt zonder toepassing van AdBlue of een roetfilter. Daarnaast is de geluidsproductie laag en zijn de trucks PIEK-gecertificeerd, waardoor de trucks buiten de venstertijden de binnensteden mogen betreden.
Rijden met LNG als brandstof is een relatief moderne ontwikkeling in het wegtransport. Minder modern is de handbak. Toch is dit geen straf. Zelf schakelen houdt je bij de les en maakt je nog bewuster van je rijgedrag.
Geen onbekende met LNG
Peter Appel Transport is niet onbekend met transport op LNG. Het transportbedrijf heeft sinds 2012 vier Iveco LNG Euro 5-trekkers in gebruik. Daarmee is al ruim 1,25 miljoen kilometer naar volle tevredenheid afgelegd in de supermarkt-distributie.
Het bedrijf is benieuwd naar de operationele verschillen met de Euro 6 LNG-trekkers. De eerste reacties van de chauffeurs van Peter Appel Transport op de vernieuwde Stralis LNG Euro-VI zijn in ieder geval goed.
Het LNG waar de motoren op lopen wordt onder grote druk – 200 bar – en sterk gekoeld – 125 graden C – in cryogene tanks getankt. Verder is de techniek niet veel anders dan bij CNG (compressed natural gas).
Standplaats Tilburg
De nieuwe LNG-trekkers zullen op het Rolande LNG-tankstation in Tilburg LNG tanken en distributieritten uitvoeren voor DC’s uit de omgeving van Tilburg.
Met standplaatsen verspreid over heel Nederland heeft Peter Appel Transport zich toegelegd op distributiewerkzaamheden voor de retail- en foodservice industrie. Daarbij wordt op verschillende manieren geprobeerd de CO2-uitstoot te verlagen. Het rijden met LNG als brandstof is hier één van.
Lees ook:
Iveco Stralis LNG voor Speksnijder
Cornelissen kiest wederom voor Iveco LNG
Samenwerking Volvo en Shell voor LNG
Rolande en Attero samen in productie bio-LNG