| 08:42 | Arjan Olsthoorn

Internationaal: laadkraan met reikwijdte Europa

Henk ter Horst rijdt bij Hans Plegt Transport en komt voor de gekste klussen op de mooiste plekken. Het helpt daarbij dat hij een forse laadkraan bij zich heeft.

Henk heeft sinds een maand een hagelnieuwe Volvo FH 500 Globetrotter. ,,Dat is wel lekker als je leeg alleen al 33 ton weegt.’’ En dat deze auto stil is, leren zetels heeft waarvan er één kan draaien en dan als luie stoel dient, veel leefruimte biedt en met I-Shift is uitgevoerd, maakt het chauffeursleven nog veel aangenamer. ,,Je kan het nauwelijks nog een vrachtauto noemen. Het is eerder een luxe camper. Zo rijdt hij ook!’’ Henk mocht van zijn werkgever Hans zelf bepalen welke auto het worden moest. ,,En Volvo is eigenlijk altijd al mijn favoriete merk geweest.’’

Haspels laden. bestemming Heenvliet

Klaar voor vertrek

 

Zodra de dik drie meter hoge haspels op de motorwagen en de aanhanger staan, begint het zekeren. Wat Messi is met de bal, blijkt Henk met spanbanden. Ze zijn één. Hij gooit, sjort, verbindt en zekert. Ritmisch en razendsnel. De laadvloer zit vol met inkepingen. Door de carrosseriebouwer zo gemaakt op speciaal verzoek van de Ootmarsummer. ,,Dat maakt het werken met spanbanden nog gemakkelijker.’’ De haspels moeten de volgende ochtend om 07.30 uur gelost worden in Heenvliet, een plaatsje ten zuidwesten van Rotterdam. ,,We rijden naar De Goudreinet in Kesteren en overnachten daar’’, besluit Henk.

Het waait hard. Zo hard, dat Henk zijn best moet doen om de lege haspels, die retour moeten naar Haaksbergen, in bedwang te houden als ze in de Palfinger hangen. Ze laten zich verplaatsen maar onder protest, zoals tegenstribbelende kinderen die niet naar school willen en daarom aan de arm van hun moeder hangen. Maar Henk laat zich niet gek maken. Er is geen tijdsdruk, dus leidt hij de haspels met zachte dwang naar aanhanger en vrachtwagen. Een uurtje later zijn we weer op weg. Hans belt met een vraag voor Henk. Hoe lang hij erover doet om in Londen te komen. ,,Houd maar rekening met twee dagen op en neer’’, zegt hij. ,,Oké, weet ik genoeg. Ik heb misschien een rit voor je die kant op.’’ Als hij Hans heeft weggedrukt, zegt hij: ,,Zo gaat dat dus. Misschien zit ik volgende week wel in Engeland!’’.

Lege haspels retour laden

Lees het hele verhaal van Henk en zijn FH in Truckstar 9. Of word abonnee en mis niks!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie