ING: Nederlandse truckmarkt krimpt
| 12:35 | Truckstar Redactie

ING: Nederlandse truckmarkt krimpt

Daling aandeel internationaal wegtransport zorgt voor blijvend kleinere afzetmarkt.

Daarnaast worden transporteurs rationeler en kijken ze professioneler en bewuster naar investeringen. 

Dat blijkt uit het rapport Assetvisie Trucks en Trailers dat ING Economisch Bureao en ING lease vandaag publiceerden.

Het rapport komt deels met dezelfde conclusies die we eerder deze week meldden met betrekking tot het ontslaan van flexwerkers bij Scania in Zwolle. Na een verkoopgolf in 2013 (+ 11 procent volgens ING) wordt een afzetdaling van circa 20 procent verwacht in 2014. Echt herstel blijft volgens de bank uit op de Nederlandse truckmarkt. Met de Euro 6 subsidie en de vrijwillige afschrijvingsregeling was eind 2013 sprake van een verkoopgolf maar in 2014 leidt dit weer tot een flinke correctie. Aankoopmomenten zijn hiermee vooral verplaatst.

Vervanging 2008 trucks

Naar verwachting daalt de afzet van trucks boven de 3,5 ton met ruim 20 procent van 12.900 tot 10.000 eenheden. Wel meldt ING dat vervanging van trucks met een bouwjaar rond 2008 (eerste generatie Euro 5 voertuigen) de afzet in 2014 kan stimuleren. Ook kan een eventuele nieuw in te stellen Nederlandse subsidieregeling in de loop van het jaar een positief effect hebben. 

Meer trailers

De trailermarkt bleef volgens ING in 2013 redelijk goed overeind op een niveau van 8.700 eenheden. Na een ‘truckjaar’ zijn de vooruitzichten voor de trailermarkt gematigt positief. Hier zullen vervangingsinvesteringen de verkoopaantallen volgens het rapport opstuwen tot circa 8.900 eenheden (2 procent toename). 

Redenen

Naast dat het totaal aantal voertuigen daalt, zijn er ook andere redenen aan te wijzen voor de veranderingen in de markt. Eigendom is minder belangrijk voor bedrijven en staan de totale kosten (total cost of ownership) steeds vaker boven merkemotie. Verder is er veel meer aandacht voor ICT en gaat met de invoering van de Euro 6 norm alle aandcht de komende jaren uit naar brandstofbesparing en Co2-beperking. 

Michiel Bremmers, Assetspecialist Trucks en Trailers bij ING ziet wel duidelijke kansen voor dealers in de veranderende markt: “Ook in de huidige markt zijn er kansen voor dealers. Zo kan onderhoud van Euro 6 voertuigen meer worden uitbesteed en kunnen dealers zich ontwikkelen tot full-service wagenparkbeheerders.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie