personeelstekort
| 14:05 | Arjan Olsthoorn

ING: Chauffeurstekort remt de groei van wegtransport

Voor de transport- en logistieksector wordt 2022 opnieuw een jaar met twee gezichten. Bij de meeste bedrijven in het goederenvervoer zakt de groei na een fase met sterke internationale vraag terug. Naarmate de beperkingen verdwijnen zal de vraag terugveren, maar er is ook blijvende impact. Personeelstekorten remmen voor steeds meer bedrijven de groei, vooral in het wegtransport want chauffeurs zijn nog nooit zo schaars geweest.

De krapte leidt dit jaar ook tot hogere loonkosten, die samen met de hogere brandstofprijzen en duurder materieel voor hogere tarieven voor het vervoer over de weg gaan zorgen. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van ING Research.

Tweede fase van herstel voor transport en logistiek in 2022

Met een sterke vraag (naar online bestelde) goederen van consumenten en een sterke opleving van de internationale handel en industriële vraag, was het afgelopen jaar voor veel transport- en logistiekbedrijven boven verwachting goed. Dit heeft eerdere terugval in het goederentransport over weg, water en door de lucht meer dan goedgemaakt. Het wereldwijde containervervoer en het sterke herstel in de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen laten dit ook zien. Dit jaar volgt er rustiger vaarwater met minder groei, al blijft het in pakketvervoer met een fors groter volume voorlopig hoogtij.

Het personenvervoer opereert door de pandemie echter nog altijd op halve kracht. Hoewel er onzekerheden blijven, komt er dit jaar naar verwachting meer ruimte voor herstel, waarmee het OV en de luchtvaart ‘terugveren’ en sterk groeien. Per saldo zorgt dit ervoor dat de transport- en logistieksector de opgaande lijn met een volumegroei van ruim 10% kan doorzetten en eind 2022 totaal gezien weer boven het pre-corona niveau uitkomt.

Personeelskrapte

Personeel wordt steeds schaarser in transport en logistiek en dit knelt op steeds meer vlakken. In het derde kwartaal van 2021 telde de transport- en logistieksector een record van 53 vacatures op elke 1.000 werknemers, maar in het wegtransport ligt dit nog ruim twee keer zo hoog. In het derde kwartaal van 2021 stonden volgens het UWV 11.650 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs open, dit komt neer op 1 vacature per 8 werkenden. Doordat 1 op de 3 chauffeurs ouder is dan 55 en de instroom de uitstroom nauwelijks bijhoudt, loopt de druk op. Bovendien staat de efficiëntie inzet onder druk staat door hoger ziekteverzuim en Europese regelgeving. Als gevolg hiervan zal de krapte in 2022 eerder toe dan afnemen.

Hogere transportprijzen

Hogere loonkosten, opgelopen brandstofprijzen en hogere kosten van materieel zorgen in 2022 voor bredere prijsdruk in transport. Inefficiëntie door verstoorde toeleveringsketens komt hier nog bij. De extreme containertarieven in de zeevaart zijn weliswaar niet representatief voor de sector, maar ook het wegvervoer voor klanten in onder andere retail, bouw en industrie wordt naar verwachting duurder.

Sectoreconoom Rico Luman: “Een sterke kostenfocus in combinatie met versnippering van vervoerders maakt het in de wegtransportsector nooit eenvoudig om hogere prijzen door te berekenen, maar dit zal in de huidige krappe markt beter dan in het verleden gaan lukken”.

2 Reacties
  1. misschien dat als iedereen die loopt te zeuren dat er te weinig chauffeurs zijn nu eens een diploma halen en alle onzin die erbij hoort , weten ze misschien zelf wat het inhoud. elke fout beboet met een zware bekeuring die je zelf moet betalen. op je rijtijd letten, en dan “jammer ik red het niet in mijn tijd”. wachttijden bij bedrijven. de verdiensten, te weinig parkeerplaatsen en voorzieningen, en nog veel meer.
    maar daar zullen ze zich wel te goed voor vinden. ze hebben het er zelf naar gemaakt en maar meer regeltjes verzinnen.

  2. Gemotiveerde jonge chauffeurs vinden zal steeds moeilijker worden.het chauffeursvak is lang niet meer zo leuk als vroeger zeker met al die beperkingen en regelgeving.zeker als je in het buitenland rijd en je komt niet uit met de rijtijd of je maakt een foutje zijn de bekeuringen abnormaal hoog.ik zelf ben al 35 jaar chauffeur het rijden zelf is nog steeds leuk,maar alles daarom heen maakt het vak er zeker niet leuker op.als ik nu de keuze weer zou moeten maken om chauffeur te worden zou ik toch 3 keer goed na moeten denken ook de verdiensten zijn niet meer wat het zo aantrekkelijk maakte.maar dit is mijn eigen mening. Trucker Dave.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie