| 11:41 | Bert Mateboer

In Spanje kan het wel: de Super Eco Combi

UPS gaat in Spanje gebruik maken van duotrailers die vijf dagen per week tussen Madrid en Barcelona rijden. De Super Eco Combi’s hebben een lengte van 31 meter.

In Nederland is de ontwikkeling van de Super Eco Combi op een laag pitje gezet. De proeven die dit voorjaar zouden plaatsvinden zijn stopgezet, omdat er volgens het ministerie te weinig draagvlak was in de transportwereld. In Spanje hebben ze daar blijkbaar geen last van.

Minder CO2

Deze duo-trailers, beheerd door Grupo Carrasco, hebben twee full-size trailers die door één enkele vrachtwagen worden getrokken. Deze combinatie stoot minder CO2 per kilometer uit dan wanneer twee voertuigen afzonderlijk zouden rijden, waardoor de CO2-intensiteit per pakket lager is. Huidige gegevens tonen aan dat het de CO2-uitstoot met meer dan 30% per wegrit kan verminderen.

“We zijn vastbesloten om meer te leveren en tegelijkertijd de koolstofintensiteit van onze activiteiten te verminderen”, zegt Daniel Carrera, president van UPS Europe.

4 Reacties
  1. Als je in Nederland met een LZV van 25,25 meter kan rijden op een vaste route is het geen enkel probleem. Blijkbaar wordt in Spanje tussen 2 distributie centers gependeld dus ook geen enkel probleem

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie