| 10:12 | Robert Servaas

ILT scherpt handhaving rij- en rusttijden aan

Sinds 1 februari heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de handhaving bij de overschrijding van rij- en rusttijden in het wegvervoer en bij fraude met de tachograaf verscherpt. Reden voor de aanscherping is dat de ILT ziet dat ondernemers en chauffeurs de wet blijven overtreden en hierbij steeds naar andere vormen en manieren van fraude zoeken.

Bij wegcontroles kan voortaan over een langere periode worden beboet bij constatering van ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden. Hierdoor wordt de pakkans op overtredingen tijdens wegcontroles aanzienlijk groter. Daarnaast past dit bij een meer geharmoniseerde handhaving in Europese lidstaten. In andere Europese landen is verder terug in de tijd kijken tijdens wegcontroles namelijk al gebruikelijk. Bij manipulatie met de tachograaf kunnen zowel de transportonderneming als de vrachtwagenchauffeur worden beboet.

De naleving van de regels voor de rij- en rusttijden controleert de ILT aan de hand van de data die worden opgeslagen op de tachograaf. Tot nog toe keek de ILT naar de overtredingen vanaf de laatst genoten dagelijkse rusttijd en werd enkel beboet voor heterdaad overtredingen van de rij- en rusttijden. Sinds 1 februari beboet de ILT voor ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden vanaf de laatst genoten wekelijkse rusttijd. Als een chauffeur in deze periode een ernstige overtreding heeft begaan, zoals bijvoorbeeld een veel te korte dagelijkse rusttijd, loopt de onderneming het risico hiervoor alsnog een boete te krijgen.

Een gemanipuleerde tachograaf zorgt voor een onjuiste registratie van de rij- en rusttijden op de bestuurderskaart. Als tijdens een controle manipulatie met de tachograaf wordt ontdekt, riskeren zowel de transportonderneming als de bestuurder een boete (respectievelijk € 10.375,- en € 1.500,-). Het blijkt echter dat dit niet afdoende is om tachograaffraude uit te bannen. Daarom lopen chauffeurs die in een vrachtwagen met een gemanipuleerde tachograaf rijden, vanaf nu het risico hun bestuurderskaart kwijt te raken als er op heterdaad wordt geconstateerd dat er technisch wordt gemanipuleerd met de tachograaf.

Bij een bedrijfsinspectie wordt bij fraude een boete opgelegd aan de werkgever. De ervaring leert dat chauffeurs vaak niet op de hoogte zijn van deze boetes en zich deels niet verantwoordelijk voelen voor de overtredingen. “Dat is per 1 februari veranderd”, stelt Hans Drijer, senior inspecteur wegvervoer. “Als we constateren dat de chauffeur een duidelijke rol heeft gehad of een handeling heeft verricht waardoor het mogelijk was om te manipuleren met een bestuurderskaart of de tachograaf, dan riskeert ook de chauffeur een boete van € 1.500,-.”

 

 

3 Reacties
  1. De chauffeur wordt door de z.g. controleurs en hun opdrachtgevers gezien als een onuitputtelijke geldbron. Ze vergeten hierbij dat de boete (diefstal) die de chauffeur onder z’n neus krijgt uiteindelijk door het gezin van de chauffeur wordt betaalt.

  2. Rijd dan ook voortaan even alle parkings af in de weekenden en ga al die platkoppen maar eens financieel uitkleden die daar lachend hun volledige weekendrust staan te maken. Kijk dan gelijk even de volledige 28 dagen terug in tacho’s voor de nodige overtredingen doen ze namelijk in die landen heel graag bij ons…

  3. Op zich een goed iets , maar komt nu wel opvallend kort nadat Den Haag geld geeft aan diverse noodlijdende ondernemers en andere kosten m.b.t. het corona gedoe. En ja slachtoffers vinden ; daar hebben ze ook wel een neus voor in af Den Haag. Het lijkt of ze een lijst klaar hebben liggen met doelgroepen die ze weer een oor aan gaan naaien. Vind het typerend voor Nederland ; geven met de linkerhand en dubbel terughalen met de rechterhand. Met de dioxinecrisis waren ze de helden van de weg en nu weer de bandieten die we moeten plukken.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie