*

| 10:32 | Robert Servaas

ILT: Fraude met tachografen nauwelijks meer op te sporen

Volgens een signaalrapportage van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wordt fraude met tachografen in vrachtwagens steeds geavanceerder en is dit nauwelijks meer op te sporen. Hierdoor twijfelt de ILT of de tachograaf nog een betrouwbaar handhavingsinstrument is. Met de nieuwe vormen van fraude komt volgens de dienst de handhaving op de rij- en rusttijden in het geding. Minister Van Nieuwenhuizen heeft de signaalrapportage vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.

De geavanceerde vormen van fraude leiden ertoe dat de ILT haar zorgen uit over de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs en de verkeersveiligheid: niet voldoen aan de wettelijk voorgeschreven tijden kan invloed hebben op het rijgedrag. De inspectie merkt dat er een daling is van het aantal overtredingen van de rij- en rusttijden; mogelijk te verklaren uit de moeilijk op te sporen fraude met tachografen.

Tachograaf: Let op de zomertijd!

In 2017 en 2018 voert de ILT een strafrechtelijk onderzoek uit naar tachograaffraude in vrachtwagens, in samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie (OM). Uit dit onderzoek blijkt dat fraudeurs nu printplaten en software aan passen om handhaving te bemoeilijken. Uit de reguliere wegcontroles van de inspectie in 2018 laten manipulatie van de rij- en rusttijden zien van 5 tot 30%: bij 1 op de 6 vrachtwagens werd een vorm van manipulatie ontdekt.

De belangrijkste conclusies uit de onderzoeken van 2017 en 2018 zijn:

  • Eenvoudige fraude was eerder makkelijk op de sporen. Dit zijn fraudes met bijvoorbeeld magneten of het rijden met andermans bestuurderskaart.
  • Nieuwe vormen van tachograaffraude zijn bij weginspecties niet of nauwelijks zichtbaar, maar soms pas na een uitgebreid onderzoek.
  • Fraudeurs passen printplaten en software aan bij het inbouwen van de tachografen, waardoor manipulaties moeilijker te ontdekken zijn en de pakkans kleiner is.
  • Chauffeurs, eigenaren van vrachtwagens en installateurs van tachografen zijn actief betrokken bij de fraudes.
  • Er staat geen straf op het bezit van een gemanipuleerde tachograaf.
  • Straffen voor fraude met tachografen staat niet in verhouding tot de winst die criminelen met de manipulaties behalen.

De recent aangetroffen manipulaties zijn niet beperkt tot Nederland. Euro Controle Route (een samenwerkingsverband van Europese handhavingsdiensten) trekt dezelfde conclusies als de ILT naar aanleiding van soortgelijke gevallen in andere lidstaten en heeft hiervoor recentelijk aandacht gevraagd bij de Europese Commissie (EC). De EC gaat daarom in gesprek met de fabrikanten van tachografen om de beveiliging verder te verbeteren en informatie over nieuwe detectietechnieken beter met elkaar te delen.
Een zegsman van het ILT stelt dat een andere manier om de rij- en rusttijden te controleren niet zo snel voorhanden is. Hogere sancties op de fraude lijkt vooralsnog het enige middel om fraudeurs af te schrikken. Die suggestie wordt overgenomen door minister Van Nieuwenhuizen. Ze kijkt naar hardere sancties voor fraudeurs, zoals het intrekken van vergunningen of de bestuurderskaart. Daarnaast werkt de minister aan een regeling die het mogelijk maakt om bevoegdheidspas van monteurs bij overtredingen te schorsen of in te trekken. In dat laatste geval kunnen ze hun beroep niet meer uitoefenen.

1 Reactie
  1. Geachte lezer
    Het verhogen van de boetes lijkt mei geen goed idee. Daarmee wordt de chauffeur de dupe die een keer een fout maakt. Ga met de werkgevers en opdrachtgevers in gesprek alleen zij hebben er financieel baat bij om te frauderen .
    De chauffeur zit tussen twee vuren en kan geen kant op. Ook moet de arbeidstijdenwet en de rijtijden wet beter op elkaar afgestemt worden. Ook de rijtijden wet moet veel simpeler max 15 uur werken met 3 x 45 minuten rust waarvan minimaal 2×30 minuten aan een gesloten daarna 9 uur nachtrust dan ben je 24 uur rond.
    Dit is veel makkelijker te controleren!
    Voorheen met de oude tachograaf werkte dit prima en de arbeid inspektie ging hiermee akoord.
    Gr. Herre van der Meer. Nationaal chauffeur sinds 1990.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie