Hybride techniek bewijst zich
| 14:59 | Truckstar Redactie

Hybride techniek bewijst zich

Volvo heeft in Nederland inmiddels veertien hybride trucks afgeleverd. Die trucks doen het goed; de techniek bewijst zich. Nu moet de aanschafprijs nog omlaag.

Twee van de veertien Nederlandse hybride FE’s waren voor de Roteb in Rotterdam, en die trucks doen het goed. De hybride FE is één van de drie pijlers van Volvo’s alternatieve aandrijflijnen-programma. Maar net als bij de andere truckmerken die hybride-trucks aanbieden, is het nieuwe techniek, die zich in de praktijk moest bewijzen.

Recyclingbedrijf Roteb in Rotterdam had er wel vertrouwen in, en nam in een vroeg stadium, twee jaar geleden, een hybride FE in gebruik, en later nog één. De trucks zijn opgebouwd als vuilniswagen en blijken net zo betrouwbaar als gewone diesel-vuilniswagens. De brandstofrekening is echter dertig procent lager.

Opgestoken duimen
Ook de chauffeurs hebben lol in het rijden met de FE Hybrid. Chauffeur Ton van der Horst (zie video onderaan) zegt: “Dit zijn betrouwbare auto’s met goed zicht en uitstekende rijeigenschappen. Bovendien zijn ze erg stil. We krijgen op onze rondes veel complimenten en omhoog gestoken duimen. Mensen waarderen het heel erg dat zo´n grote truck zo stil en schoon kan zijn. ”

Hoge kosten
Probleem is echter de aanschafprijs van een hybride truck. Die is zo hoog dat het hele concept eigenlijk nog onrendabel is.

Volvo Trucks Nederland richtte daarom het Hybride Consortium op dat namens Volvo subsidie aanvraagt voor de trucks. In Nederland zijn dat er zoals gezegd momenteel veertien. In heel Europa zijn er nu vijftig afgeleverd.

De uitdaging voor de ontwikkelaars in Zweden is nu om de kosten te verlagen en de verkoopvolumes te verhogen, zodat de productie rendabeler wordt en kan worden uitgebreid, zo schrijft Volvo in een persbericht.

Goodwill en imago-voordeel
Op dit moment kweekt men echter wel goodwill bij transportbedrijven, en wordt er belangrijke ervaring opgedaan. Imago-voordeel is er ook.

“Als een bedrijf een hybride truck koopt, geeft het daarmee aan dat het milieu een hoge prioriteit heeft, en dat kan allerlei voordelen opleveren”, zegt Christina Eriksson, manager van het alternatieve aandrijflijnen-programma bij Volvo.

“Het is de bedoeling dat we over enkele jaren een commercieel levensvatbaar kostenniveau bereiken, zodat de klant meteen vanaf het begin goede winstgevendheid kan boeken”, zo vervolgt Eriksson.

Goed nieuws voor nu is in ieder geval dat de techniek betrouwbaar is en dat de chauffeurs er graag mee rijden en werken. Op onderstaande YouTube-video zie je hoe de Roteb de hybride vuilniswagens inzet. Daarin komt ook chauffeur Ton van der Horst aan het woord!

 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie