rij- en rusttijdenwet
| 09:55 | Arjan Olsthoorn

Helft vrachtwagenchauffeurs overtreedt rij- en rusttijdenwet

De helft van de vrachtwagenchauffeurs overtreedt de rij- en rusttijdenwet. Zij rijden langer door dan wettelijk mag waardoor zij niet de benodigde rust krijgen. Dat blijkt uit een enquête van tv-programma De Monitor (KRO-NCRV) in samenwerking met FNV Transport en Logistiek, CNV Vakmensen en Stichting Chauffeursnieuws onder ruim 1800 vrachtwagenchauffeurs.

Tv-programma De Monitor (KRO-NCRV) besteedt hier vanavond (maandag 23 november) aandacht aan, om 22.25 uur op NPO2.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) noemt de uitkomsten heel ernstig: “Het is vooral slecht voor de verkeersveiligheid”. Als meest voorkomende oorzaken worden verschillende dingen genoemd. Een strakke planning, op tijd bij de klant moeten zijn en een werkgever die verlangt dat er wordt doorgereden. Vijfenveertig procent van de vrachtwagenchauffeurs geeft aan: ik voel mij door een strakke planning onder druk gezet om de voorgeschreven rijtijden te overschrijden.

Zo zegt chauffeur Arend-Jan Gielen tegen De Monitor: “Er is veel werkdruk, geen pauzes. De planlijsten zijn dermate kort afgesteld, dat je geen tijd hebt om te stoppen.” Ook het tekort aan parkeerplaatsen in Nederland blijkt een probleem. Driekwart van de chauffeurs zegt daardoor in de knoei te komen met zijn rij- en rusttijden.

Acht procent werkt bij bedrijf dat sjoemelt met tacho

Acht procent van de vrachtwagenchauffeurs geeft in de enquête aan dat zij bij een bedrijf werken dat sjoemelt met de rij- en rusttijdenwet. In de helft van de gevallen wordt de (persoonlijke) bestuurderskaart, verwisseld met die van een andere chauffeur. Of wordt er doorgereden zonder die kaart. Internationaal vrachtwagenchauffeur Mark (gefingeerde naam): “Als we aan het maximum aantal rij-uren zitten, kunnen we in een loods een andere pas halen. Als je die in de tacho stopt kan je nog zo’n zes uur doorrijden. Op papier lijkt het alsof iemand anders in de vrachtwagen heeft gereden.”

ILT: het gaat ons om kwaliteit

De helft van de ondervraagden geeft aan nog nooit te zijn onderworpen aan een wegcontrole door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT haalt de Europese norm niet die stelt dat drie procent van de gewerkte dagen van vrachtwagenchauffeurs moeten worden gecontroleerd. Zelf vindt de ILT de handhaving op orde. “Het gaat hen om de kwaliteit van de controles en niet om kwantiteit”.

Minister: aanspreken op niet halen norm

Minister Van Nieuwenhuizen vindt de uitkomsten van de enquête heel ernstig. “Het is niet goed voor de chauffeurs zelf, want die hebben ook hun rust nodig. Maar het is vooral slecht voor de verkeersveiligheid. Als mensen vermoeid achter het stuur zitten, dan komen er brokken van.” De minister belooft de inspecteur-generaal aan te spreken op het niet halen van de Europese norm. “Ik ga er vanuit dat het volgend jaar op orde is.” De minister bouwt daarnaast aan extra parkeerplekken.

TLN: effectieve controle belangrijk

TLN laat weten dat het beeld dat de enquête oproept niet past bij een bedrijfstak die veiligheid en gezonde arbeidsomstandigheden belangrijk vindt. “Effectieve controle door de Inspectie Leefomgeving en Transport is van belang. Daarnaast ligt er een verantwoordelijkheid bij transportbedrijven, opdrachtgevers en rijders om het werk zodanig in te richten dat volgens de regels gewerkt kan worden. Dan is er ook een gelijk speelveld voor alle transporteurs.”

7 Reacties
  1. Mag een bakker rond 3 uur in de nacht zijn brood gaan bakken? En dan vervolgens na zijn werkdag met een grote bus nog wat bezorgingen wegbrengen? Dat zijn ook flinke werkdagen. Niemand die vraagt hoe dat zit met verkeersveiligheid.

  2. Ik rij in het adr tanktransport bij een klein bedrijf, waar we echt met elkaar de schouders er onder zetten. Maar bij ons kunnen we gewoon aan de rijtijden houden. En ik denk dat het best wel overtrokken wordt met de slogan dat de helft van vrachtwagen chauffeurs zich niet aan de regels houd

  3. Hallo ik ben chauffeur op een grondstoffen kiepwagen ,als ik grondstoffen moet ophalen is mijn rit vaak haalbaar in twee uur maar als er wat gebeurt is dan wordt de tijd iets langer en dus moet ik dan eerst rusten voor ik mijn rit kan afmaken , vervolgens kom ik op zo’n laad adres en met een beetje pech moet ik een half uur wachten dat is goed voor de rusttijd maar voor de tacho heb ik er geen klo….. aan dan ga ik weer vol terug heb onderweg wat tegenslag en vervolgens zegt de tacho weer met alle toeters en bellen dat de rustijd weer in acht moet worden genomen , parkeerplaats vol en nog een kwartiertje rijden en ik ben weer aan de zaak (wat dus officieel weer niet mag )waar vervolgens of een wachtrij staat of ik kan zo lossen wat altijd drie kwartier duurt en ik rustig op bed of in de kantine kan gaan zitten ohh ohh wat kom ik een rust tekort ,ben alle nachten thuis rust genoeg . Maar nu zal er een automobilist rare dingen doen voor mijn truck en ik moet uitwijken en daar komt een ongeluk van dan klopt misschien mijn rij en rustijd niet op een half uur of iets langer dan ben ik schuldig terwijl de automobilist al vier uur onafgebroken achter het stuur zit wat niet te controleren valt ,dus we zitten weer appels met peren te vergelijken waarbij de staatskas weer gespekt wordt…maar wel allemaal voor mijn eigen bestwil die rij en rustijd ,nog bedankt ook namens mijn vrouw en kinderen

  4. Ik rijd om de week op zaterdag en ik heb absoluut geen hoge werkdruk waar ik werk en heb ruim de tijd om pauze te maken alleen moet je dan wel eerst eens ergens je auto zien kwijt te raken op zaterdag …… en als je dan eens op een parkeerplaats staat op zaterdag en je ligt te slapen staat er binnen no time zo,n ku… poo… of soort gelijk op je deur te kloppen of je al weg gaat , ook heel fijn voor je rust

  5. Inderdaad het is een zooitje in het transport.
    Ik ben er mee op gehouden omdat het heel normaal was om minimaal 16 uur per dag te werken en het liefst zonder pauze.
    De pauzes moest je maar maken tijdens het lossen of laden.
    En daar bedoel ik mee dat de auto dan weliswaar wel een half uur of 3 kwartier stil stond maar jij zelf druk bezig was om te regelen om te kunnen lossen of je was zelf aan het lossen.
    Dat werd van je verwacht maar eind van de maand wel de pauze van je loon aftrekken ( zogenaamde staffel pauze ).
    Als je daar over klaagde zegt een werkgever gewoon, ja die staffel pauze moeten wij verplicht inhouden.
    Ja ik moet ook verplicht pauze houden maar dat kan zogenaamd niet want dan komt je auto niet leeg.
    Boeven zijn het over de rug van een chauffeur rijk worden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie