
Hart Transport kiest Pacton trailers
Hart Transport uit Burgh-Haamstede is dé specalist in het transport van zeecontainers. Voor een echte specialist is specifiek materieel, op maat gemaakt, het beste dagelijkse gereedschap. Een maximum aan flexibiliteit staat daarbij centraal, alsook de duurzaamheid van het materieel, dat vele jaren mee moet in een relatief zware tak van transport. Niet voor niets koos Peter Hart bij de vier nieuwe containerchassis van Pacton Trailers uit Ommen voor een heel specifieke, maatwerk uitvoering.
“We hebben gekozen voor kontschuivers en niet voor middenschuivers. Tevens is de schuifkop vervangen voor een vaste kop. We merken in de praktijk dat deze uitvoering, met name op de lange termijn, het minst slijtagegevoelig is. We rijden heel veel 45-voets zeecontainers, dat is zo’n 70 procent van ons werk, en dat vergt door de jaren toch wel wat van je materieel”, vertelt Peter Hart.
De vier drieassige Pacton containeropleggerchassis zijn uitschuifbaar voor het transport van 20, 40 en 45 voets containers. De uitschuifbare en ADR-gekeurde opleggers zijn geschikt voor één 30 voets, één 40 voets, of één 45 voets container (met tunnel). Ook één of twee 20 voets containers kunnen worden vervoerd. Dankzij uitneembare twistlocks achter de zwanenhals en extra vulblokken kunnen swap tankcontainers hooggezet worden. De chassis hebben een koppelingdruk van 15.000 kg, een asdruk van 27.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg. Het BPW luchtveerstel omvat drie starre, onderhoudsarme assen met trommelremmen. De voorste en de achterste as zijn liftbaar. Eén chassis is voorzien van ruime palletkisten en onder de andere chassis zijn kleine kisten aangebracht voor het opbergen van los materiaal.
Peter Hart ging 27 jaar geleden samen met zijn vrouw Elly van start met het eigen transportbedrijf. Inmiddels heeft Hart Transport als containervervoerder – zeecontainers, reefercontainers én tankcontainers (óók ADR) – dagelijks 21 auto’s op de weg. Vijftien trucks behoren tot het eigen wagenpark; de overige worden ingehuurd. Zoon Jeffrey werkt al zo’n 6,5 jaar voor zichzelf als Jeffrey Hart Transport en rijdt charter voor het bedrijf van zijn ouders. Tot het wagenpark van Hart Transport behoren ook 20 Pacton-chassis voor zeecontainers. De oudste Pacton-containerchassis zijn inmiddels 16 jaar oud en de vier nieuwe zijn ter vervanging aangeschaft.